Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18618
Title: Azerbaijani folk pedagogy as the main means of education
Other Titles: Азербайджанська народна педагогіка як основний засіб виховання
Authors: Тахіра Гасанова Хасан
Keywords: folk pedagogy
upbringing
examples of folklore
young generation
traditions
national values
народна педагогіка
виховання
зразки фольклору
молоде покоління
традиції
національні цінності
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"
Citation: Тахіра Гасанова Хасан Azerbaijani folk pedagogy as the main means of education / Тахіра Гасанова Хасан // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2023. – № 4(145). – С. 61-64.
Abstract: The main aim of the article is to study Azerbaijani folk pedagogy as the main means of education. Thus, the role folk pedagogy in the field of education is actual. Actually, folk pedagogy is a school of education in the truest sense of the word. In these examples, the people's opinion, vision and idea are concentrated. The basis of these examples is the topic of education. The object of education is a person. Regardless of age and gender, every person needs education because a person is formed as a personality thanks to education. We should emphasized that folk pedagogy belongs not only to us, but to the whole nation. Wise people are the creators of folk pedagogy. Wise people observed life and development, came to concrete conclusions based on their experiences, and put forward interesting and educational ideas about it. These ideas were expressed in proverbs, sayings, fairy tales and epics, as well as played a leading role in the education of the growing generation. Therefore, all examples of oral folk literature created by people serve to educate a person and direct him/her to the path of spiritual perfection. Each example serves this purpose. To sum up, the issue of education has always been relevant, solutions to the issue have been implemented using folk pedagogy. Thus, folk pedagogy, as always, is of great importance in the upbringing of the young generation in a noble and gentle spirit. Основною метою статті є дослідження азербайджанської народної педагогіки як основного засобу виховання. Доведено, що роль народної педагогіки у сфері виховання є актуальною. Зазначено, що народна педагогіка – це школа виховання в прямому значенні цього слова. В окреслених прикладах сконцентровано народну думку, бачення та ідею народу. Основою цих прикладів є тема виховання. Об'єктом виховання є людина – особистість. Незалежно від віку та статі, кожна людина потребує освіти, адже саме завдяки освіті людина формується як особистість. Варто зазначити, що народна педагогіка належить не тільки нам, а й усьому народу. Творцями народної педагогіки є мудрі люди, що спостерігали за життям і розвитком, на основі свого досвіду робили конкретні висновки, висували про це цікаві та повчальні думки. Ці ідеї знайшли своє вираження в прислів’ях, казках та билинах і відігравали провідну роль у вихованні підростаючого покоління. Тому всі зразки усної народної словесності, створені народом, служать для того, щоб виховувати людину і скеровують її на шлях духовного вдосконалення. Кожен приклад служить цій меті. Отже, питання виховання завжди було актуальним, вирішення цього питання реалізовувалося засобами народної педагогіки. Отже, народна педагогіка, як і завжди, має велике значення у вихованні підростаючого покоління.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18618
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tahira Hasanova Hasan.pdf247.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.