Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18613
Title: Оновлений профіль дорослого українця, що вивчає польську мову як іноземну
Other Titles: Updated profile of an adult Ukrainian learning Polish as a foreign language
Authors: Козаченко, Олексій Миколайович
Козаченко, Алексей Николаевич
Kozachenko, Oleksiy
Тожиєва, Віталія Валентинівна
Яковенко, Л. І.
Keywords: польська мова як іноземна
польська мова як друга
навчання дорослих
умови та цілі навчання.
мотивація до навчання
Polish as a foreign language.
adult training
conditions and goals of education
motivation to study
Polish as a second language
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"
Citation: Козаченко О. М. Оновлений профіль дорослого українця, що вивчає польську мову як іноземну / О. М. Козаченко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2023. – № 4(145). – С. 30-36.
Abstract: Зміна статусу та умов викладання польської мови як іноземної в Україні призвела до фундаментальної зміни профілю тих, хто вивчає польську мову, їхніх потреб, мотивацій та навчальних цілей. Актуальність дослідження пов’язана із необхідністю удосконалення системи роботи із навчання польської мови дорослих українців. Метою дослідження є аналіз актуальної ситуації із вивчення польської мови в Україні новими групами дорослих з урахуванням вікових особливостей та суспільного статусу, освітньої підготовки та наявного досвіду вивчення іноземних мов, попереднього контакту із польською мовою, потреб та вимог щодо рівня володіння нею. Це вимагає більш детального аналізу особливостей різних груп споживачів таких освітніх послуг. Викладач стикається із необхідністю подолання стереотипного сприйняття учнів щодо швидкості засвоєння матеріалу, обов’язкової наявності детальних пояснень, частоти повторення, а також налаштованості на отримання кінцевого результату. Важливим є фактор попереднього досвіду вивчення іноземних мов, та ступінь попередньої освіти учня, оскільки учні переносять пов’язані із ним успіхи і поразки до процесу вивчення нової іноземної мови. Суттєво впливає на результативність навчання також попередній контакт із польською мовою. Легкість розуміння мови, спроби комунікації із її носіями у цілому сприяють підвищенню рівня мотивації до навчання. Аналіз показав, що і надалі метою вивчення польської мови для більшості учнів було і залишається здобуття вищої освіти. Зростає також число дорослих осіб, що вивчають мову для виконання професійних обов’язків. Зміна умов навчання, корегування цілей та рівня мотивації урізноманітнюють процес вивчення польської мови, який часто складається з кількох етапів, і, у якому одночасно беруть участь українські та польські викладачі. Врахування усіх перелічених аспектів дозволить побудувати ефективну модель навчання, а саме адаптувати програми, навчальні посібники до роботи із якісно неоднорідною аудиторією. The change in the status and conditions of teaching Polish as a foreign language in Ukraine has led to a fundamental change in the profile of those people who learn the Polish language, their needs, motivations and educational goals. The relevance of the study is related to the need to improve the system of work on teaching Polish to adult Ukrainians. The purpose of the study is to analyse the current situation of learning the Polish language in Ukraine by new groups of adults, taking into account age characteristics and social status, educational training and existing experience in learning foreign languages, previous contacts with the Polish language, needs and requirements regarding its mastery / proficiency level. This requires a more detailed analysis of the characteristics demonstrated by various groups of people consuming these educational services. The teacher is faced with the need to overcome students’ stereotypical perception of the speed of learning material, the mandatory presence of detailed explanations, the frequency of repetition, as well as the determination to obtain the final result. The factor of previous experience in learning foreign languages and the degree of student's previous education are important, as students transfer the associated successes and failures to the process of learning a new foreign language. Previous contact with the Polish language also has a significant impact on the effectiveness of learning. Ease of understanding the language, attempts to communicate with native speakers generally contribute to increasing motivation to study. The analysis showed that the goal of learning the Polish language for the majority of students was and remains the acquisition of higher education. The number of adults studying the language is also growing to fulfil their professional duties. Changing learning conditions alongside adjusting the goals and motivation level diversify the process of learning the Polish language, which often consists of several stages, in which Ukrainian and Polish teachers participate simultaneously. Taking into account all the listed aspects will make it possible to build an effective training model, namely to adapt programmes and training manuals to work with a qualitatively heterogeneous audience.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18613
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Updated profile.pdf279.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.