Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18607
Title: The phenomenon of artistic and pedagogical mentality in terms of the professional activity of a fine art teacher
Other Titles: Феномен художньо-педагогічної ментальності у розрізі професійної діяльності вчителя образотворчого мистецтва
Authors: Wang Wei
Keywords: mentality
mindset
professional mentality
fine art
fine art teachers
professional training of future fine art teachers
artistic image
art teachers
artistic and pedagogical activity
artistic and mental experience
менталітет
ментальність
професійний менталітет
художньо-педагогічна ментальність
образотворче мистецтво
вчителі образотворчого мистецтва
майбутні вчителі образотворчого мистецтва.
професійна підготовка майбутніх учителів образотворчого мистецтва
художньо-ментальний досвід
мистецько-освітній процес
художньо-педагогічна діяльність
вчителі мистецького профілю
художній образ,
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"
Citation: Wang Wei The phenomenon of artistic and pedagogical mentality in terms of the professional activity of a fine art teacher / Wang Wei // // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2023. – № 4(145). – С. 20-24.
Abstract: In the study, an attempt was made to represent the conceptual meaning and specifics of the artistic and pedagogical mentality of a modern art teacher. The aim of the study was to highlight the structural organization of the phenomenon of artistic and pedagogical mentality of an art teacher. The article highlights the terminological contours of the categories “mindset” and “mentality” in modern scientific discourse. It was revealed that the psychological and pedagogical content of mentality consists in a special way of thinking, the orientation of thoughts that are born in the subconscious, but gradually absorb what is common, what consists of natural data and socially conditioned elements and is reflected in the perception of professional reality. It is maintained that the professional mentality of a teacher is an integrative characteristic of a personality that reflects the system-specific features of the mental makeup and worldview of people in the teaching profession. The structure of artistic and pedagogical mentality of art teachers includes: artistic and figurative thinking, artistic and creative reflexivity, pedagogical creativity, multi-artistic orientation, professional and pedagogical intentionality, scientific-research culture. The functional-role and conceptual significance of the phenomenon “artistic pedagogical mentality” in terms of the specifics of the professional activity of a modern art teacher is determined. The author determines pedagogical conditions for the formation of the artistic and pedagogical mentality of future fine art teachers: the formation of a positive value attitude of future art teachers at the worldview level and an active motivational focus on the formation of the artistic and pedagogical mentality; introduction of pedagogical situations of quasi-professional activity, which require activation of the mechanisms of artistic and pedagogical mentality into the process of professional and pedagogical training of future art teachers; actualization of personal and personal and professional. У дослідженні здійснено спробу репрезентувати концептуальне значення та специфіканти художньо-педагогічної ментальності сучасного вчителя мистецького профілю. Мета дослідження полягала у висвітленні структурної організації феномена художньо-педагогічної ментальності вчителя образотворчого мистецтва. У статті висвітлено термінологічні контури категорій «ментальність» та «менталітет» у сучасному науковому дискурсі. Визначено, що психолого- педагогічний зміст менталітету полягає в особливому способі мислення, спрямованості думок, що народжуються у підсвідомості, але поступово вбирають у себе те спільне, що складається із природних даних і соціально зумовлених елементів і відображається в уявленні про професійну реальність. Зафіксовано, що професійний менталітет учителя – це інтегративна характеристика особистості, що відображає системно специфічні особливості психічного складу і світосприйняття людей педагогічної професії.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18607
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wang Wei.pdf254.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.