Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1813
Title: Обґрунтування структурних характеристик моральних цінностей дітей старшого дошкільного віку
Other Titles: Обоснование структурных характеристик нравственных ценностей детей старшего дошкольного возраста
Structural characteristics of senior preschoolers’ moral values
Authors: Федорова, М. А.
Федорова, М. А.
Fedorova, М.
Keywords: моральні цінності
компонент моральних цінностей
механізми розвитку цінностей
когнітивний компонент моральних цінностей
емотивний компонент моральних цінностей
процесуально-діяльнісний компонент моральних цінностей
нравственные ценности
нравственные ценности старших дошкольников
механизмы развития ценностей
когнитивный компонент нравственных ценностей
эмотивный компонент нравственных ценностей
процессуально-деятельностный компонент нравственных ценностей
moral values
moral values of senior preschoolers
mechanisms of personality development
cognitive component of moral values
emotional component of moral values
activity component of moral values
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Федорова М. А. Обгрунтування структурних характеристик моральних цінностей дітей старшого дошкільного віку / М. А. Федорова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 9. – С. 188–192.
Abstract: Статтю присвячено проблемі формування моральних цінностей у дітей старшого дошкільного віку. Автором проаналізовано особливості становлення структурних компонентів моральних цінностей у старших дошкільників. На основі аналізу наукової літератури запропоновано власне визначення поняття «моральні цінності старших дошкільників», обґрунтовано змістову структуру моральних цінностей дітей старшого дошкільного віку, у якій умовно виділено когнітивний, емотивний, процесуально-діяльнісний компоненти. В статье анализируются особенности формирования нравственных ценностей в старшем дошкольном возрасте. Автором выделены основные характеристики, содержание и структура нравственных ценностей. Предложен собственный подход к определению нравственных ценностей, которые понимаются как осознанные, высокозначимые смысловые образования, зафиксированные в сознании личности в «моделях должного», основанные на безусловном признании ценности человека, идеях справедливости, милосердия, осознания своей ответственности за благо другого человека, проявляющиеся в действиях и поступках, способствующих гармо- низации отношений личности и общества. Обосновываются педагогические условия воспитания нравственных ценностей в детстве: включение в социальные группы и разные виды деятельности; утверждение ценности человека; влияние в процессе воспитания не только на когнитивную, но и на эмоционально-чувственную сферу личности. На основе анализа научной литературы автор предлагает определение понятия «нравственные ценности старших дошкольников», обосновывает их структуру, в которой выделяет когнитивный, эмотивный, процессуально-деятельностный компоненты. Нравственные ценности старших дошкольников – это слабоосознанные, неустойчивые смысловые образования, основанные на эмоционально-ценностном отношении к другому человеку, потребности в общении с другими, в которых обобщены эмоционально окрашенные представления и знания о взаимоотношениях на основе справедливости, человечности, ответственности, достоинства, проявля- ющиеся преимущественно в адаптивном поведении, ориентированном на оценки и нормы, заданные взрослыми. Когнитивный компонент нравственных ценностей включает развитие самосознания и самооценки, усвоение нравственных понятий, развитие «внутренних этических инстанций», элементарной рефлексии, внутреннего плана действий, этической оценки. Эмотивный компонент нравственных ценностей предполагает развитие эмоционально-ценностного отношения к людям, нравственных чувств, духовных потребностей, способности к эмпатии, развитие мотивов нравственного поведения. Процессуально-деятельностный компонент включает формирование умений нравственного поведения и накопление соответствующего опыта, умений делать мо- ральный выбор, развитие произвольности, саморегуляции поведения.The article deals with the peculiarities of moral values formation of children of senior pre-school age.The author highlights the main features, content and structure of moral values, which are considered as semantic formations fixed in the consciousness of an individual. Moral values are based on unconditional acceptance of human beings, justice, mercy, understanding of one’s responsibility for one’s well-being; moral values are manifested through deeds that help harmonize the relationship between the individual and the society. The main pedagogical conditions of moral values upbringing are the following: the basis of education is the approval of the value of the human, social environment should be an example of virtuous activity and stimulate the child; moral education is carried out in integrity with intellectual and aesthetic education; in the educational process, it is important to develop not only the moral consciousness and behaviour but also moral sentiments and motives for deeds. The review of the scientific literature has made it possible to formulate the definition of the concept “moral values of senior preschoolers”: partially conscious, unstable formations based on emotional and evaluative attitude to the other person’s needs to communicate, which summarize views on relationships on the basis of justice, humanity, responsibility, dignity manifested mainly in adaptive behaviour and rules set by adults. The structure of senior preschoolers’ moral values includes the cognitive, emotional and activity components. The cognitive component of moral values involves self-development and adoption of moral concepts, the development of “internal moral instances”, elementary reflection of the internal plan of action, the ethical evaluation. The emotional component implies the development of emotional and evaluative attitude towards people, moral feelings, spiritual needs, the capacity for empathy, development of motives for moral behaviour. The activity component includes the formation of moral behaviour abilities and accumulation of relevant experience, the ability to make moral choices, the development of voluntary, behaviour self-regulation.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1813
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Федорова М. А..pdf611.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.