Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17979
Title: Моніторинг результатів розвитку дітей у закладах дошкільної освіти
Other Titles: Modern interpretation of the category “prognostic competence” in the interdisciplinary dimension
Authors: Халіда, Гамідова
Keywords: children
monitoring
educational institutions
preschool education
моніторинг
діти
дошкільна освіта
заклади дошкільної освіти
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Халіда Г. Моніторинг результатів розвитку дітей у закладах дошкільної освіти / Г. Халіда // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2023. – № 3(144). – С. 115-120.
Abstract: The need for result-oriented management in pre-school educational institutions is created by the market economy, the need to develop the indicators and measures of its efficient management is available. Some of them have a basic function in the management of preschool educational institutions. It is based on efficient evaluation of the management system of enterprises. Efficiency is determined by measuring results as an indicator of results orientation. The last part refers to the results of the child's activities and the skills s/he has mastered. The main products, that is, the child's activity products, are taken as consumables. A number of issues should be seriously considered in the diagnostic work carried out in the field of creativity. The limited perception and implementation of systematized, standardized experience in social practice is unambiguously assessed, which causes the demonstration of low indicators of the child's creative abilities. The result is manifested in different ways, covering wide areas. Its measurement is approached from the prisms of activity productivity measurement, planning, evaluation and control using various tools and techniques, mechanisms. The process of transition from individual to personality is taking place: In the first stages of the research, the essence of this was not so clearly recognized in the pedagogical collectives, but at the end of the research, there were changes in the attitude towards the child both in the heads of the institutions and in the collectives managed by them. Parents also acknowledged these changes in themselves. They stated that they no longer approach their children in the same way, taking full responsibility for their development, not only as they want to see them, but also orienting their development in the direction the child wants, accepting their children as they are and creating conditions for their proper development. Потреба в управлінні, орієнтованому на результат, у закладах дошкільної освіти створюється ринковою економікою, необхідністю розробки показників і заходів її ефективного управління. Деякі з них мають основну функцію в управлінні закладами дошкільної освіти, що базується на ефективній оцінці системи управління підприємствами. Ефективність визначається шляхом вимірювання результатів як показника орієнтації на результати. У висновках зазначено результати діяльності дитини та навички, які сформовано. У діагностичній роботі, яка проводилася в галузі творчості, було розглянуто низку питань щодо обмеженості сприйняття і впровадження систематизованого, стандартизованого досвіду в соціальну практику. Доведено, що окреслене засвідчує низьку показників творчих здібностей дитини. До вимірювання результату підходять з призми вимірювання продуктивності діяльності, планування, оцінки та контролю продуктивності праці з використанням різноманітних засобів, прийомів і механізмів. Відбувається процес переходу від особистості до особистості: на перших етапах дослідження цей показник був на низькому рівні усвідомлення в педагогічних колективах, наприкінці дослідження відбулися суттєві зміни у ставленні до дитини як у керівників закладів, так і в колективах, якими вони керували. Опитування батьків дозволило виділити позитивні тенденції у ставленні до дітей, усвідомлення відповідальності за їхній розвиток, прийнятті дітей такими, якими вони є, створюючи умови для їх нормального розвитку.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17979
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khalida Hamidova.pdf304.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.