Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17971
Title: Понятійний контент зі здоров’язбережувальної діяльності фахівців із фізичної культури і спорту
Authors: Джуринський, Петро Борисович
Джуринский, Петр Борисович
Dzhurynskii, Petro Borysovych
Харасанджианц, О. Г.
Keywords: фізична культура і спорт
педагогічна діяльність
учитель фізичної культури
здоров’язбережувальна діяльність
здоров’язбереження
фізична культура особистості
Physical Culture and Sport
pedagogical activity
Physical Culture teacher
health- preserving activity
health-preserving
physical culture of an individual
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Джуринський П. Б. Понятійний контент зі здоров’язбережувальної діяльності фахівців із фізичної культури і спорту / П. Б. Джуринський, О. Г. Харасанджианц // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2023. – № 3(144). – С. 90-95.
Abstract: дними із головних завдань сучасної політики України є збереження здоров’я населення, формування потреб, мотивів і цінностей до здоров’язбережувального способу життя, свідомого ставлення до проблем безпеки здоров’я та життєдіяльності, особливо в умовах воєнного стану. У процесі підготовки майбутніх фахівців із фізичної культури і спорту спостерігається розмаїття понять зі здоров’язбережувальної діяльності фахівців із фізичної культури і спорту, що потребує уточнення і конкретизації. Метою дослідження є розкрити (уточнити) основні ключові поняття здоров’язбережувальної діяльності фахівців із фізичної культури і спорту. Методи дослідження: аналіз наукової (філософської, педагогічної, спеціальної) літератури з питань здоров’язбережувальної діяльності фахівців із фізичної культури і спорту. Визначено, що понятійний апарат логічно вибудовує систему спеціальних, професійних термінів, що дозволяє одноосібно тлумачити і розуміти взаємозв’язки і процеси, що утворюються у спілкуванні між учасниками освітнього процесу. Теоретичні положення, що містяться у науковому дослідженні, поглиблюють концептуальні уявлення про методологію підготовки майбутніх фахівців із фізичної культури та фізичної культури і спорту, створюють передумови для наукового забезпечення підготовки майбутніх фахівців. Розкрито і уточнено основні ключові поняття здоров’язбережувальної діяльності фахівців із фізичної культури і спорту. Визначено зміст понять зі здоров’язбережувальної діяльності фахівців із фізичної культури і спорту, такі, як : учитель фізичної культури; фізична культура особистості; «здоров’я» для дітей і підлітків; здоров’язбереження; здоров’язбережувальна професійна діяльність; здоров’язбережувальне освітнє середовище закладу вищої освіти; уточнено поняття фізична культура, фізична культура як процес; фізичне виховання; педагогічна діяльність; здоров’я; зміцнення здоров’я; біологічна основа здоров’я; цінність здоров’я; аксіологічний (ціннісний) підхід; здоров’язбережувальна діяльність у закладі вищої освіти; здоров’язбережувальний освітній простір. Результати досліджень можуть використовуватися в практиці професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності з учнями освітніх закладів, системі післядипломної підготовки та у процесі розроблення навчально-методичних посібників із проблем фізичної культури і спорту в напрямі здорового способу життя і здоров’язбереження. One of the main tasks of the modern policy of Ukraine is to preserve health of the population, to form needs, motives and values for a health-preserving lifestyle, a conscious attitude to the problems of health and life safety, especially under conditions of martial law. The health-preserving activities of Physical Culture and Sports specialists in preschool education institutions, general secondary education institutions, and higher education institutions should aim to create a health-preserving educational environment for the participants of the educational process, which requires the modernization of the training process intended for future specialists (junior specialists, bachelors, masters) in Physical Culture and Sports in institutions of higher education as well as directing it to the development of a personality capable of creatively, rationally and professionally performing the role of a coordinator, an organizer and a manager of Physical Education, Sports alongside the formation of participants’ healthy lifestyle within the educational process in an educational institution. At the current stage of the development of Physical Culture and Sports, contradictions can be seen between the demand of the European community and our society for the level of readiness of specialists in Physical Culture and Sports; between the focus on the professional activity of Physical Culture and Sports specialists and specialized types of training, as well as the technological content of the training process aimed at future specialists. Research methods: logical methods, systematic analysis of scientific (philosophical, pedagogical, special) literature on health-preserving activities of Physical Culture and Sports specialists. It was determined that the conceptual apparatus eliminates different understanding and interpretation of professional terms during communication between the participants of the educational process. The theoretical provisions contained in the scientific research deepen the conceptual understanding of the methodology of improving the training in the field of Physical Culture and Sports and health education, create conditions for scientific assurance of the professional training aimed at future specialists in Physical Culture and Sports. The main key concepts of health-preserving activities of Physical Culture and Sports specialists have been revealed and clarified. New formulations of the concepts “health-preserving activities of Physical Culture and Sports specialists” are provided, such as: Physical Culture teacher; physical culture of the individual; the concept "health" for children and adolescents; health care; health care professional activity; health-preserving educational environment of a higher education institution; the concept of physical culture, physical culture as a process has been clarified; Physical Education; pedagogical activity; health; health promotion; biological basis of health; the value of health; axiological (value-oriented) approach; health care activities in a higher educational institution; health-preserving educational space. The research results can be used in the practice of professional training aimed at future specialists of Physical Culture involving health-preserving activities with students of educational institutions, the system of postgraduate training and in the process of developing programs, educational and methodological aids on the problems related to Physical Culture and Sports in the direction of a healthy lifestyle and health preservation.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17971
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dzhurynskyi Petro.pdf283.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.