Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17967
Title: Формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів фізичної культури як психолого-педагогічна проблема
Other Titles: Formation of inclusive competence of future teachers of Physical Culture as a psychological and pedagogical problem
Authors: Шевченко, М.
Keywords: inclusion
inclusive educational environment
inclusive competence
professional competence
profession-oriented training
інклюзія
інклюзивне освітнє середовище
інклюзивна компетентність
професійна компетентність
майбутні вчителі фізичної культури
професійна підготовка
інклюзивна компетентність учителя фізичної культури
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Шевченко М. Формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів фізичної культури як психолого-педагогічна проблема / М. Шевченко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2023. – № 3(144). – С. 78-84.
Abstract: У статті актуалізовано проблему формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів фізичної культури. Презентовано аналіз наукових джерел, в яких висвітлено категорію «інклюзивна компетентність». Уточнено зміст поняття «інклюзія» як комплексний та системний процес забезпечення рівноправного доступу до якісної освіти (на всіх ланках) дітям з особливими освітніми потребами шляхом конструювання системи їхнього навчання у закладах загальної середньої освіти на засадах особистісно-зорієнтованих методик навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей освітньої та пізнавальної діяльності таких учнів. Визначено, що маркерами сучасного інклюзивного освітнього середовища можна назвати: розуміння педагогами необхідності застосування різноманітних дидактичних підходів з урахуванням різних стилей навчання, темпераменту й персональних особливостей окремих категорій дітей; адаптування навчальних (дидактичних, методичних) матеріалів; використання різних алгоритмів диференціації дітей за рівнем пізнавальної активності та освітніх перспектив. За результатами опрацювання наукових позицій провідних науковців специфіковано поняття інклюзивної компетеності вчителя фізичної культури в такому формулюванні: система сформованих знань фахівця щодо різноманітних способів реалізації принципів інклюзії в освіті та її здоров'язбережувальних можливостей; професійно-детермінованих умінь в контексті розроблення методики фізичного виховання учнів з особливими освітніми потребами; настанов педагога на створення безбар'єрного освітнього середовища як органічного простору співіснування дітей із «нормативним» розвитком і дітей зі специфічними особливостями фізичного, емоційного і психічного здоров'я. виокремлено напрями позитивного впливу на формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів фізичної культури в педагогічному університеті: насичення системи професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури інклюзивним змістом, увиразнення значущості інклюзивних освітніх практик для здоров'язбереження молодого покоління; активізація самостійної роботи студентів із розроблення індивідуальних моделей фізичного виховання учнів з особливими освітніми потребами без порушення логіки та органіки традиційної системи фізичного виховання; актуалізація мотиваційної настанови майбутніх учителів на реалізацію принципів інклюзії у фізичному вихованні. The article highlights the problem related to the formation of inclusive competence of future teachers of Physical Culture. The analysis of scientific sources, which covered the category "inclusive competence”, was presented. The content of the concept "inclusion" has been clarified as a complex and systematic process of ensuring equal access to quality education (at all levels) for children with special educational needs by designing a system of their education in institutions of general secondary education on the basis of the use of personality-oriented teaching methods, taking into account the individual characteristics of the educational and cognitive activities of such students. It has been determined that markers of the modern inclusive educational environment can be associated with: teachers’ understanding of the need to apply various didactic approaches, taking into account different styles of learning, temperament and personal characteristics of certain categories of children; adaptation of educational (didactic, methodological) materials; the use of various algorithms for differentiating children by the level of their cognitive activity and educational prospects. On the basis of the study of the leading scientists’ viewpoints, the concept of inclusive competence of a teacher of Physical Culture was specified in this formulation: a system of specialist’s formed knowledge of various ways of implementing the principles of inclusion in education and his/her health-saving capabilities; professionally determined skills in the context of developing methods of physical education intended for students with special educational needs; teacher's instructions on creating a barrier-free educational environment, as an organic space for the coexistence of children with "normative" development and children with specific features of physical, emotional and mental health. The directions of positive influence on the formation of inclusive competence of future Physical Culture teachers in the pedagogical university are formulated as follows: saturation of the system of professional training aimed at future teachers of Physical Culture with inclusive content, by means of enhancing the significance of inclusive educational practices for the health of the younger generation; activation of students’ independent work to develop individual models of physical education of students with special educational needs without violating the logic and organics of the traditional system of physical education; updating the motivational guidance of future teachers to implement the principles of inclusion in physical education.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17967
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shevchenko Maksym.pdf271.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.