Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17961
Title: Student training in pedagogical practice in subject “Methodology of Biology Teaching”
Other Titles: Підготовка студентів до педагогічної практики з предмета «Методика викладання біології»
Authors: Гюльшан, Надір Гаджиєва
Gulshan, Nadir Hajiyeva
Keywords: педагогіка
педагогічна практика
методика
навчання біології
підготовка студентів
pedagogy
pedagogical practice
methodology
teaching Biology
student training
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Gulshan Nadir Hajiyeva Student training in pedagogical practice in subject “Methodology of Biology Teaching” / Gulshan Nadir Hajiyeva // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2023. – № 3(144). – С. 52-59.
Abstract: This article is devoted to the issues related to the student training in pedagogical practice in subject “Methodology of Biology Teaching”. Recently, a number of radical steps have been taken in the direction of improving the education system, substantial work has been done and is being done in the field of organizing a new education system that resonates with the requirements of the current era. This education system is based on national and international human values and democratic principles. From this point of view, several changes were made in the structure of higher education, curricula were updated, students' knowledge was assessed by means of a multi-point system, and the credit system was introduced. There is a great role of the correct organization of the pedagogical process targeted to the students' acquisition of their chosen specialty for being good, influential teachers and educators of the future; for having national-moral values, general and pedagogical culture, exemplary behavior, broad outlook, deep and comprehensive knowledge, skills, theoretical and practical training. The efficiency of the pedagogical process depends to a great extent on the effective establishment of teacher-student relations, the ability of the teacher to skillfully manage the educational process. At the same time, this allows students to grow up as individuals who are loyal to the traditions of freedom and democracy of our people, who absorb the spiritual, humanistic and cultural values of our nation, who love their native land and its inhabitants, who protect the honor of our country, who are able to think independently and creatively. The training of initial pedagogical personnel depends very much on the level and quality of teacher-student relations. In order to properly establish teacher-student relations, first, the teacher must acquire high moral qualities, behave in an exemplary manner, and justify himself/herself as a specialist, an employee and a humanbeing. Проведено значну роботу в галузі організації нової системи освіти, яка відповідає вимогам сучасної епохи, що базується на національному ґрунті і людських цінностях, демократичних принципах. Через це було внесено відповідні зміни у структуру вищої освіти, оновлено навчальні плани, оцінювання знань студентів за багатобальною системою, запроваджено кредитну систему. Водночас велику роль відведено правильній організації освітнього процесу в засвоєнні студентами обраної спеціальності, становленні сучасних, впливових учителів і вихователів майбутнього, національно-моральних цінностей, загальної та педагогічної культури, зразкової поведінки, кругозору, глибоких та ґрунтовних знань, умінь, теоретичній та практичній підготовці. Ефективність педагогічного процесу залежить від ефективного налагодження стосунків учитель-учень, уміння вчителя вміло керувати освітнім процесом. Водночас це дає змогу виростити з учнів особистість, вірну традиціям свободи та демократії народу, яка вбирає духовні, гуманістичні та культурні цінності народу, яка любить свій рідний край та його мешканців, захищає честь країни, мислить самостійно та творчо. Підготовка початкових педагогічних кадрів насамперед залежить від рівня та якості окреслених взаємин «учитель – учень». Для правильного налагодження стосунків «учитель – учень» вчитель, по-перше, повинен набути високих моральних якостей, зразково поводитися, виправдати себе як фахівець, працівник і людина. Важливість застосування та практична значущість: матеріал може бути використаний на лекціях та семінарах у закладах вищої освіти.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17961
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gulshan Nadir Hajiyeva.pdf278.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.