Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1790
Title: Комплексний супровід і корекція розвитку дітей-сиріт
Other Titles: Комплексное сопровождение и коррекция развития детей-сирот
Comprehensive support and correction of children-orphans’ development
Authors: Смук, О. Т.
Смук, О. Т.
Smuk, O.
Keywords: комплексний супровід
дитячі будинки сімейного типу (ДБСТ)
прийомні сім’ї
корекція розвитку
затримки в психічному розвитку
комплексное сопровождение
детские дома семейного типа (ДДСТ)
приемные семьи
коррекция развития
задержки в психическом развитии
comprehensive support
family-type children’s homes
foster families
correction of development
delay in mental development
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Смук О. Т. Комплексний супровід і корекція розвитку дітей-сиріт / О. Т. Смук // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 9. – С. 161–168.
Abstract: У статті розглядається комплексний супровід і корекція розвитку дітей-сиріт. Значна частина дітей- сиріт, які на сьогоднішній день виховуються в дитячих будинках сімейного типу (ДБСТ), прийомних сім’ях, тривалий час перебували в інтернатних закладах, вимагають особливої уваги, оскільки для переважної більшості з них характерні досить серйозні проблеми в психічному, фізичному розвитку та соціальній адаптації. В статье рассматривается комплексное сопровождение и коррекция развития детей-сирот. Значительная часть детей-сирот, которые на сегодняшний день воспитываются в детских домах семейного типа (ДДСТ), приемных семьях, длительное время находились в интернатных заведениях, требуют особого внимания, поскольку для подавляющего большинства из них характерны довольно серьезные проблемы в психическом, физическом развитии и социальной адаптации. Среди воспитанников интернатных учреждений часто наблюдается задержка в психическом развитии (ЗПР), основной причиной которой являются слабо выраженные органические повреждения мозга ребенка, которые могут быть врожденными, полученными во время родов или в первые дни жизни. Задержки в психическом развитии возникают также в результате ослабленности центральной нервной системы инфекциями, хроническими соматическими состояниями, нарушениями в работе эндокринной системы интоксикациями, травмами головного мозга. Исходным положением для формирования теории и практики комплексного сопровождения является системно-ориентированный подход, в логике которого развитие понимается как выбор и освоение субъектом тех или иных инноваций. Основными принципами сопровождения ребенка в условиях жизнедеятельности в ДДСТ являются: рекомендательный характер специалистов сопровождения; приоритет интересов ребенка; непрерывность сопровождения; мультидисциплинарность (комплексный подход), который предполагает тесное взаимодействие психологов, педагогов, медиков, социальных работников. Мы рассматриваем психологическую помощь детям с нарушениями в развитии как сложную систему психолого-реабилитационных воздействий, направленных на повышение социальной активности, развитие самостоятельности, укрепление социальной позиции личности ребенка, формирование системы ценностных установок и ориентаций, развитие интеллектуальных процессов, которые соответствуют психическим и физическим возможностям ребенка. Важное значение имеет решение частных задач: ликвидация вторичных личностных реакций на психический или физический дефект, неадекватный стиль семейного, интернатного воспитания, госпитализм и др. В процессе оказания психологической помощи деятельность психолога направлена, прежде всего, на компенсацию психического развития ребенка после полученных эмоциональных травм, восстановление личностной целостности, равновесия чувств. Только после снятия негативных последствий психологических, физических, эмоциональных, сексуальных травм можно приступать к работе над продуктивным психическим развитием ребенка. The article considers the issue of comprehensive support and correction of the development of children-orphans. A significant part of orphans, who had been living at boarding schools, and are nowadays brought up in family-type children’s homes or foster families, require special attention, because most of them have serious problems in mental, physical development and social adaptation. Across Ukraine there are 88,000 “social orphans”, young disabled children abandoned by their parents and handed over to the state. Orphans of boarding schools, who came to family-type children’s homes and foster families need effective psychological, medical and educational support. This help can be provided in the process of effective functioning of social-psychological services. The following types of psychological support are used for children-orphans and children deprived of parental care: individual consulting, group work, psycho-correction and psychotherapy. The delay in the mental development (mental retardation) is often observed among the pupils of boarding schools. Delays in their mental development occur as a result of the central nervous system weakening caused by infections, chronic medical conditions, disorders in the endocrine system, intoxication, brain injuries etc. Psychological support for children with developmental disorders is considered as a complex system of psychological and rehabilitative actions aimed at increasing social activity, development of autonomy, strengthening of social position of the child’s personality, formation of the system of values and attitudes, development of intelligent processes that correspond to mental and physical abilities of the child. In the process of psychological support, a psychologist’s work is focused on the correction of the child’s mental development after trauma, the restoring of personal integrity, a sense of balance. Only after the elimination of the negative consequences of psychological, physical, emotional, sexual traumas one can begin working on productive mental development of the child. The programme of psychological support of personal qualities formation of children-orphans and children deprived of parental care has been developed and approbated, which makes it possible to improve the communicative abilities of children, increase confidence, reduce anxiety, form the responsible attitude towards their intellectual development, and develop the ability to feel happy.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1790
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Смук О. Т..pdf648.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.