Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17842
Title: Навчання критичного читання автентичних публіцистичних текстів інтернет-видань майбутніх учителів англійської мови
Other Titles: Teaching critical reading of authentic Publicistic texts from the internet editions to pre- service English teachers
Authors: Подосиннікова, Ганна Ігорівна
Keywords: компетентність у читанні
критичне читання
критичне мислення
уміння критичного читання
автентичні тексти
інтернет-видання
публіцистичні тексти
прийоми розвитку вмінь критичного мислення
reading competence
critical reading
critical thinking
critical reading skills
authentic texts
the Internet editions
pre-service teachers
publicistic texts
the English language
stages of teaching critical reading, strategies of developing critical reading skills, techniques of forming critical thinking skills
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Подосиннікова Г. І. Навчання критичного читання автентичних публіцистичних текстів інтернет-видань майбутніх учителів англійської мови / Г. І. Подосиннікова // // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2023. – № 1 (142). – С. 27-34.
Abstract: Стаття присвячена одній з актуальних проблем сучасної методики навчання іноземних мов і культур – формуванню умінь критичного читання майбутніх учителів англійської мови на матеріалі автентичних публіцистичних текстів інтернет-видань. Зокрема, визначено поняття «критичне мислення», «критичне читання». Розглянуто різні трактування поняття «критичне мислення» у психологічній і педагогічній літературі; окреслено ключові ознаки критичного мислення в освітній площині. Основна увага зосереджується на теоретико-методичних засадах розвитку вмінь критичного читання у майбутніх учителів англійської мови на матеріалі автентичних публіцистичних текстів інтернет-видань. Окреслено основні методичні типи читання, розкрито особливості критичного читання у порівнянні з аналітичним читанням. Розглянуто вміння критичного читання. Надано характеристику основних етапів розвитку критичного мислення у кореляції з етапами навчання критичного читання. Обґрунтовано методичний потенціал автентичних публіцистичних текстів інтернет-видань у формуванні вмінь критичного читання майбутніх учителів англійської мови. Визначено, що основною метою формування вмінь критичного читання майбутніх учителів англійської мови на матеріалі автентичних публіцистичних текстів інтернет-видань є розвиток когнітивних умінь та здатності студентів ефективно вирішувати суспільні, наукові, практичні та професійні проблеми. Розглянуто стратегії формування вмінь критичного читання на матеріалі автентичних публіцистичних текстів інтернет-видань у майбутніх учителів англійської мови: анотування тексту, попередній перегляд, контекстуалізація, постановка питань, рефлексія, виклад тексту в загальних рисах і стислий виклад, висловлення оцінної думки, порівняння та протиставлення текстів, що мають спільну тематичну спрямованість тощо. Запропоновано методичні прийоми розвитку критичного мислення у процесі навчання читання майбутніх учителів англійської мови. The article deals with one of the current problems related to modern foreign language and culture teaching methodology – the development of pre-service English teachers’ critical reading skills on the material of authentic publicistic texts from the Internet editions. Particularly, the notions of critical thinking and critical reading are defined. Various points of view in the psychological and pedagogical literature concerning the concept “critical thinking” are described; the key features of critical thinking in the educational dimension are outlined. The attention is focused on theoretical methodological background of developing pre-service English teachers’ critical reading skills on the material of authentic publicistic texts taken from the Internet editions. The main methodological types of reading are outlined, the peculiarities of critical reading as compared to analytical reading are revealed. The critical reading skills are considered. The main stages of developing critical thinking skills in correlation with building up critical reading skills are characterized. It is substantiated that the potential of authentic publicistic texts from the Internet editions in developing pre-service English teachers’ critical reading skills is considerable. It is determined that the main goal of developing pre-service English teachers’ critical reading skills on the material of authentic publicistic texts from the Internet editions is to expand students’ cognitive skills and competencies to solve social, scientific, practical and professional problems effectively. The article considers the strategies of forming pre-service English teachers’ critical thinking skills on the material of authentic publicistic texts from the Internet editions that are annotating, pre- scanning, contextualization, putting questions, reflexion, outlining and summarizing, evaluating statements, comparing and contrasting of thematically relevant texts, etc. The teaching techniques of developing critical thinking skills in the process of teaching critical reading to pre-service English teachers are offered.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17842
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Podosynnikova H.I.pdf304.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.