Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17838
Title: Зміни в управлінні закладом освіти: чинники та ризики
Other Titles: Changes in the management of an educational institution: factors and risks
Authors: Ручкіна, Маріанна Миколаївна
Ручкина, Марианна Николаевна
Ruchkina, Marianna Mykolaivna
Keywords: зміни
управління змінами
освітні зміни
ризики
заклад освіти
changes
change management
educational changes
risks
educational institution
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Ручкіна М. М. Зміни в управлінні закладом освіти: чинники та ризики / М. М. Ручкіна // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2023. – № 1 (142). – С. 7-12.
Abstract: Функціонування будь-якої галузі неможливе без постійного розвитку та удосконалення, що, у свою чергу, і призводить до впровадження змін. Ефективне функціонування будь-якої організації неможливе без системного та тривалого розвитку, в якому головним є процес управління організаційними змінами. Деякі зміни безпосередньо залежать від ухвалених рішень в організації, інші – мають зв'язок із рішеннями, які ухвалили ззовні, а інші ще тільки лише прогнозуються. Усі зміни, які були заплановані, або навпаки обов’язково є наслідками для закладу освіти. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування управління закладом освіти в умовах змін, виявлення чинників, що гальмують процес їх впровадження. У дослідженні використано такі методи: аналіз, узагальнення, систематизація, анкетування. Виявлено, що ознаками управління змінами саме в освітніх організаціях є: особливість освітньої зміни; відмінності між освітніми змінами; складники освітнього процесу; особливість функцій інноваційного управління освітою. Дослідження освітніх змін відбувається спеціальними методами, серед яких: методи угрупувань, моделювання системи управління освітніми інноваціями на різних рівнях, ранжування, аналогії у сфері інновацій в освіті і управління ними. Визначено такі різновиди освітніх змін: педагогічні, техніко-технологічні, економічні, соціальні, інституціональні, політико-управлінські. Досліджено чинники, які гальмують процес упровадження змін у заклади освіти, а саме: якісний і кількісний склад педагогічного колективу, кількість учасників освітнього процесу, бажання керівника закладу освіти впроваджувати зміни, матеріальні ресурси закладу. Визначено такі чинники ефективного впровадження змін у заклади освіти: психологічне і фінансове стимулювання колективу, вмотивованість керівника закладу освіти та педагогів, візуалізація змін, постійний моніторинг, аналіз упровадження змін і формування колективного бачення. Причинами, що заважають ефективності впровадження змін у заклади освіти є: відсутність досвіду впровадження змін, низький рівень компетентності керівника управління змінами та невідповідність змін запитам користувачів освіти, зовнішні чинники, які впливають на діяльність закладу в цілому. The functioning of any industry is impossible without constant development and improvement, which, in turn, leads to the introduction of changes. Effective functioning of any organization is impossible without systematic and long-term development, in which the process of managing organizational changes plays the main role. Some changes directly depend on decisions made in an organization, others are related to decisions made from outside, and completely other decisions are only predicted. All changes that were planned or not planned necessarily have consequences for an educational institution. The purpose of the study is the theoretical justification of the management of an educational institution under conditions of changes, the identification of factors inhibiting the process of their implementation. The research methods used are as follows: analysis, generalization, systematization, questionnaire. It was revealed that the characteristics of change management in educational organizations are: peculiarity of educational change; differences between educational changes; components of the educational process; functions particularity of innovative management of education. The study of educational changes is carried out with the help of special methods, including: the method of groupings, the method of modeling a management system of educational innovations at different levels, the method of ranking, the method of analogy in the field of innovations in education and their management. These types of educational changes have been identified: pedagogical, technical-technological, economic, social, institutional, political-managerial. Factors inhibiting the process of implementing changes in educational institutions were studied, namely: the qualitative and quantitative composition of the teaching staff, the number of participants in the educational process, the desire of the head of an educational institution to implement changes, the level of financial support of an institution. The following factors for the effective implementation of changes in educational institutions have been determined: psychological and financial stimulation of a team, motivation of the head of an educational institution and teachers, visualization of changes, constant monitoring, analysis of the implementation of changes and formation of a collective vision. The reasons that hinder the effectiveness of implementing changes in educational institutions are: lack of experience in implementing changes, low level of competence of the head of change management and inconsistency of changes with the requests of education users, external factors that affect institution's activity as a whole.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17838
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ruchkina.pdf257.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.