Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1778
Title: Творчий потенціал особистості школяра: досвід дослідження та розвитку в умовах дитячого рекреаційного закладу «Молода Гвардія»
Other Titles: Творческий потенциал личности школьника: опыт исследования и развития в условиях детского рекреационного учреждения «молодая гвардия»
Creative potential of school students’ personality: its studying аnd development at “moloda hvardiia” child recreational centre
Authors: Симоненко, Світлана Миколаївна
Лебединський, Едуард Броніславович
Симоненко, Светлана Николаевна
Лебединский, Эдуард Брониславович
Symonenko, Svitlana Mykolaivna
Lebedynsky, Edward Bronislavovych
Симоненко, Светлана Николаевна
Keywords: творчий потенціал
структурні компоненти
креативні здібності
вербальна креативність
візуальна креативність
мотивація
підлітковий вік
рекреаційний період
творческий потенциал
структурные компоненты
креативные способности
вербальная креативность
мотивация
подростковый возраст
рекреационный период
creative potential
structural components
creative abilities
verbal creativity
visual creativity
motivation
adolescence
recreation period
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національній педагогічній університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Симоненко, С. М. Творчий потенціал особистості школяра: досвід дослідження та розвиток в умовах дитячого рекреаційного закладу "Молода Гвардія" / С. М. Симоненко, Е. Б. Лебединський. // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 9. – С. 140-147.
Abstract: У статті розкривається поняття творчого потенціалу як провідної характеристики здатності особистості до творчого самовираження і самореалізації. Розкрито структуру творчого потенціалу, в яку входять інтелектуально-творчий, мотиваційно-особистісний та емоційно-вольовий компоненти творчого потенціалу особистості школяра. Розглядаються особливості розвитку творчого потенціалу у підлітків і старшокласни- ків, які відпочивають у рекреаційному закладі Український Дитячий Центр «Молода гвардія». Розроблено програму розвитку творчого потенціалу у підлітків і старшокласників в умовах рекреації, яка передбачає психологічний супровід: проведення первинної діагностики, участь у тренінгових заняттях із розвитку структурних компонентів творчого потенціалу, індивідуальну та групову роботу з психологом, консультування педагогіворганізаторів, проведення творчих майстерень, метою яких є розвиток у школярів нестандартного мислення, творчої індивідуальності та креативності. У статті розкривається поняття творчого потенціалу як провідної характеристики здатності особистості до творчого самовираження і самореалізації. Розкрито структуру творчого потенціалу, в яку входять інтелектуально-творчий, мотиваційно-особистісний та емоційно-вольовий компоненти творчого потенціалу особистості школяра. Розглядаються особливості розвитку творчого потенціалу у підлітків і старшокласників, які відпочивають у рекреаційному закладі Український Дитячий Центр «Молода гвардія». Розроблено програму розвитку творчого потенціалу у підлітків і старшокласників в умовах рекреації, яка передбачає психологічний супровід: проведення первинної діагностики, участь у тренінгових заняттях із розвитку структурних компонентів творчого потенціалу, індивідуальну та групову роботу з психологом, консультування педагогіворганізаторів, проведення творчих майстерень, метою яких є розвиток у школярів нестандартного мислення, творчої індивідуальності та креативності. личности школьников. Разработана программа развития творческого потенциала у подростков и старшеклассников в условиях рекреации, которая предполагает психологическое сопровождение: проведение первичной диагностики, участие в тренинговых занятиях по развитию структурных компонентов творческого потенциала, индивидуальную и групповую работу с психологом, консультирование педагогов-организаторов, проведение творческих мастерских, целью которых является развитие у школьников нестандартного мышления, творческой индивидуальности, креативности.The article deals with the concept of the creative potential as a main characteristics of the ability for selfexpression and self-fulfillment. The structure of the creative potential involves intellectual and creative, motivational and personal, emotional and volitional components of the creative potential of school student’s personality. The main source of the development of school student’s personality is his/her creative potential, and the main motive is the desire for self-actualization and self-fulfillment. Adolescence and youth are considered as sensitive periods for the development of the creative potential and its structural components. The comparative analysis of the research results has shown that the motives of self-determination, self-improvement, well-being, and motives of responsibility are predominant in the development of the motivational sphere of school students of all ages. The review of the research results has shown that in adolescence the development of the motivational component and creative abilities takes place. The high level of the motivation of self-determination and self-improvement is important for the development of respondents’ creative potential, which affects the mastering of the skills of knowledge acquisition and personal growth by adolescents and senior school students. Besides, the peculiarities of creative potential development in adolescents and senior school students having rest at recreational centre “Moloda Hvardiia” have been considered. Recreation period is understood as the time of life when a school student recreates (supports) his/her physical and psychic health. It is this period which is the most favourable for the development of the creative potential. The programme for the development of adolescents’ and senior school students’ creative potential at recreational institutions has been designed. It provides the psychological support of the above mentioned category of people: carrying out of preliminary diagnostics, taking part in trainings aimed at the development of structural components of the creative potential, individual and group work with a psychologist, consulting educators, running workshops, which are focused on the development of adolescents’ and senior school students’ extraordinary thinking and creativity.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1778
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Симоненко С. М., Лебединський Е. Б..pdf682.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.