Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1777
Title: Актуальність комплексної тренінгової роботи практичного психолога з тимчасовими дитячими групами у закладах рекреаційного типу
Other Titles: Актуальность комплексной тренинговой работы практического психолога с временными детскими группами в учреждениях рекреационного типа
Importance of the comprehensive training work of a practical рsychologist with temporary child group at recreational organizations
Authors: Сватенкова, Т. І.
Сватенкова, Т. И.
Svatenkova, T.
Keywords: тимчасовий дитячий колектив
групова динаміка
самопізнання
самореалізація
самовизначення
самоконтроль
комунікативна компетентність
саморегуляція
конструктивна взаємодія
временные детский коллектив
групповая динамика
самопознание
самореализация
самоопределение
самоконтроль
коммуникативная компетентность
саморегулирование
конструктивное сотрудничество
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національній педагогічній університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Сватенкова Т. І. Актуальність комплексної тренінгової роботи практичного психолога з тимчасовими дитячими групами у закладах рекреаційного типу / Т. І. Сватенкова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 9. – С. 135–140.
Abstract: У статті розглядаються особливості функціонування тимчасового дитячого колективу та його роль у розвитку дитини. Важливим аспектом планомірної і цілеспрямованої конструктивної взаємодії практичного психолога з групою дітей у дитячому таборі виділяється психологічний тренінг. Розкриваються результати практичного пілотажного дослідження щодо актуальності планомірної тренінгової роботи з тимчасовим дитячим колективом у дитячому таборі. В условиях динамики современных кономических и социальных процессов постоянно увеличивается нагрузка на школьников, которым необходим полноценный отдых. Проблему оздоровления и полноценного отдыха детей эффективно решают детские оздоровительные лагеря. Однако в летний период важно не только решение задач оздоровления и отдыха детей, но и организация психологической помощи детям в решении актуальных проблем вхождения и адаптации личности во временном детском коллективе, улучшение навыков общения, повышение самооценки, самореализации и выявление лидерских качеств каждого. Поэтому организация работы психолога в условиях детского оздоровительного лагеря сегодня становится все более актуальной. В статье рассматриваются особенности временной группы детей и ее роли в развитии ребенка. Важным аспектом систематического и целенаправленного конструктивного взаимодействия практического психолога с группой детей в детском лагере выступает психологический тренинг. В статье рассказывается об актуальности групповой работы с детским психологом команды. Раскрываются результаты практического пилотажного исследования актуальности планомерной тренинговой работы с временным детским коллективом в детском лагере. Рассматриваются примеры актуальных научных исследований нашего времени о важности групп и групповой динамики в жизни и развитии ребенка. Раскрываются результаты экспериментального исследования прак- тической значимости систематической подготовки для работы с детскими группами во временном детском коллективе. Подводя итог актуальности работы психолога по развитию навыков общения во временном детском коллективе, важно подчеркнуть последовательный характер этой работы. В планомерной и последовательной тренинговой работе значение каждого упражнения приобретает свою актуальность именно как компонент системной работы с детьми, которая охватывает различные сферы детской жизни.In terms of the dynamics of the current economic and social processes, the pressure on school students is constantly increasing, so they need a good rest. The issue of recreation and proper rest of children is effectively solved by children’s camps. But in summer, it is important to not only meet the challenges of rehabilitation and recreation for children, but also the organization of psychological assistance to them in solving urgent problems of adaptation to a tempo-rary group at a camp, improving communication skills, increasing self-esteem and self-actualization. Therefore, the organization of the psychologist’s work at a children’s recreation camp is becoming more and more important. A significant aspect of the systematic and purposeful constructive interaction of a psychologist with a group of children at a children’s camp is psychological training. Two psychological training programs have been developed taking into account age peculiarities, social features of the development and main occupation of children. The practical work was performed during a month and involved 77 children aged from 6 to 17 years. The method of sociomertic questioning (on the third day after the arrival of children and on the twelfth day of staying at a camp) was used in order to assess the efficiency of the carried out training. The work in a group of 7-9-year-old children was focused on the adaptation in anew team, overcoming stress and fear, teaching skills of self-control and emotions expression. The work with 10-13- year-old children was aimed at improving their communication skills, adequate self-expression, etc. 14-17-year-old adolescents’ training was focused on the mastering of leadership qualities, self-realization and self-determination. The experiment results have shown that 46 children have positive changes, which confirms the efficiency of the carried out psychological training. Most of the surveyed successfully adapted in their groups at the camp and improved their selfesteem. Thus, the experiment has proved the importance of a practical psychologists’ work at children’s camps.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1777
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сватенкова Т. І..pdf629.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.