Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17692
Title: The phylosophy of the inclusive educational space in modern Ukraine
Other Titles: Філософія інклюзивного освітнього простору в сучасній Україні
Authors: Palchynska, Mariana Viktorivna
Keywords: інклюзивна освіта
сучасне суспільство
освітній простір
інтеграція
особи з особливими потребами
соціальна дезадаптація
inclusive education
modern society
educational space
integration
persons with special needs
social maladjustment
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Palchynska M. V. The phylosophy of the inclusive educational space in modern Ukraine / Mariana Viktorivna Palchynska // Наукове пізнання : методологія та технологія. – 2023. – № 1 (51). – С. 22-29.
Abstract: У сучасному світі освіта є одним із ключових факторів розвитку суспільства як соціальної системи, а також необхідною умовою ефективної соціальної та професійної самореалізації. Це визначає особливу роль інклюзивної освіти, її здатність адаптувати освітній простір відповідно до особливих потреб різних соціальних груп. В даному випадку інклюзивний освітній простір є процесом реалізації спеціальних освітніх програм, послуг, інформаційно-освітньої діяльності, що сприяють соціокультурній інтеграції людини з особливими потребами в систему соціальної взаємодії. Досвід інтеграційних програм в Україні та світі у спеціальних групах у дошкільних закладах, школах, вишах призвів до розуміння того, що, з одного боку, важливий індивідуальний підхід, який застосовується до дітей з особливими освітніми потребами, а з іншого боку, стало очевидним, що виділення у школах та містах спеціальних занять для дітей з ОВЗ часто призводить до виключення дітей з ОВЗ із культурного та соціального життя освітньої установи, створює певні бар'єри у спілкуванні та взаємодії між суб'єктами навчального процесу. Тому від моделі інтеграції почали переходити до ідеї інклюзії – спільного навчання та виховання дітей із різними можливостями. Успішна реалізація інклюзивної освіти для осіб з особливими освітніми потребами потребує змін у самій системі освіти. Спираючись на принципи соціальної моделі, суспільству необхідно подолати негативне ставлення до людей з особливими потребами та незвичайним розвитком та надати їм рівні можливості для повноцінної участі у всіх сферах суспільного життя. Таким чином, інклюзивна освіта є наступним кроком у розвитку освіти не лише дітей з особливими освітніми потребами, а й усієї освітньої системи. Створення інклюзивного освітнього простору спрямовано вирішення завдань соціальної адаптації учнів з особливими освітніми потребами, і навіть підвищення рівня толерантності суспільства до цієї групи людей. Розвиваюче середовище формується за принципом варіативності, здійснюється індивідуальний підхід під час подачі навчального матеріалу, розвивається самостійна діяльність дитини, впроваджується модульна організація освітніх програм. Все це дозволяє досягти високої ефективності освітньої діяльності. In the modern world the education is one of the key factors in the development of the society as a social system, and it is also a prerequisite for the effective social and professional fulfillment. This determines the special role of the inclusive education, its ability to adapt the educational space in accordance with the special needs of various social groups. In this instance the inclusive educational space is a process of implementation of special educational programs, services, informational and educational activities, contributing to the sociocultural integration of a person with special needs into the system of social interaction. The experience of integrative programs in Ukraine and around the world in special groups in preschool institutions, schools, high educational institution led to the understanding that, on the one hand, an individual approach that is applied to children with special educational needs is important, and on the other hand, it became obvious that highlighting special classes in schools and cities to children with disabilities often leads to the exclusion of children with disabilities from cultural and social life of the educational institution, creates certain barriers in communication and interaction between the subjects of the educational process. Therefore, from the model of integration they began to move on to the idea of inclusion – joint training and education of children with different opportunities. Successful implementation of inclusive education for person with special educational needs requires changes in the educational system itself. Based on the principles of the social model, society needs to overcome negative attitudes person with special needs and unusual development and give them equal opportunity to fully participate in all spheres of social life. Thus, inclusive education is the next step in the development of education not only for children with special educational needs, but also for the entire educational system. The creation of an inclusive educational space is aimed at solving the problems of social adaptation of students with special educational needs, as well as increasing the level of tolerance of society to this group of people. A developing environment is formed according to the principle of variability, an individual approach is carried out when submitting training material, the child’s independent activity is developed, and a modular organization of educational programs is being introduced. All this allows achieving high efficiency of educational activities.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17692
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Palchynska.pdf317.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.