Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17668
Title: Internationalization of pianists training in Austrian higher art education institutions
Authors: Boichenko, Maryna Anatoliivna
Akalovic, Maryna Viacheslavivna
Keywords: higher art education
Austria
music education
pianists training
internationalization
вища мистецька освіта
музична освіта
підготовка піаністів
інтернаціоналізація
Австрія
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Boichenko M. A. Internationalization of pianists training in Austrian higher art education institutions / Maryna Anatoliivna Boichenko, Maryna Viacheslavivna Akalovic // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2022. – № 1. – С. 5–8.
Abstract: The article highlights Austrian experience of internationalizing pianists training in higher art education institutions. The results of the study are achieved through the sequential solution of a number of questions: What is the essence of pianists training internationalization? What practices are introduced by Austrian higher art education institutions to internationalize pianists training? Literature review enabled determining the essence of the phenomenon under investigation which we consider, following H. De Wit, as an “intentional process of integrating an international, intercultural or global dimension into the purpose, functions and delivery of post-secondary education, in order to enhance the quality of education and research for all students and staff, and to make a meaningful contribution to society”. The article considers trends and risks of higher art education internationalization (preference to internationalization abroad and devaluating internationalization at home; fragmentation and marginalization of internationalization policies; involving a small, elite subset of students and faculty rather than providing global and intercultural outcomes for all; predominance of economic motivations embodied in various rankings; inconsistency of international dimensions of education, research, and service to society) and at the same time on the example of the International Academy of Music and Performing Arts Vienna provides overview of the best practices to cope with these challenges: providing equal opportunities for internationalizing education, research and performance (namely piano performance) at home and abroad; implementing holistic internationalization policies; involving all those interested in mobility programs with respect to equality and diversity; coordination of international dimensions of education, research and music performance, etc. Given the fact that experience of internationalizing higher art education, in particular pianists training, of the International Academy of Music and Performing Arts Vienna, can be implemented by Ukrainian higher education institutions, the further studies will be focused on developing guidelines for implementing best Austrian experience in the practice of Ukrainian higher art education institutions. У статті висвітлено австрійський досвід інтернаціоналізації професійної підготовки піаністів у закладах вищої мистецької освіти. Результати дослідження були досягнуті шляхом послідовного вирішення низки питань: У чому полягає сутність інтернаціоналізації професійної підготовки піаністів? Які практики запроваджують австрійські заклади вищої мистецької освіти для інтернаціоналізації професійної підготовки піаністів? Огляд літератури дозволив визначити сутність досліджуваного феномену, яке ми розглядаємо, слідом за Х. Де Вітом, як «цілеспрямований процес інтеграції міжнародного, міжкультурного або глобального виміру в мету, функції та надання послуг у галузі післясередньої освіти задля підвищення якість освіти та наукових досліджень для всіх здобувачів і співробітників, а також зробити вагомий внесок у розвиток суспільства». У статті розглянуто тенденції та ризики інтернаціоналізації вищої мистецької освіти (перевага інтернаціоналізації за кордоном і девальвація інтернаціоналізації вдома; фрагментація та маргіналізація політики інтернаціоналізації; залучення невеликої елітної підгрупи студентів і викладачів, замість забезпечення глобальних міжкультурних результатів для всіх; домінування економічної мотивації, втіленої в різноманітних рейтингах, неузгодженості міжнародних вимірів освіти, наукових досліджень і служіння суспільству) і водночас на прикладі Міжнародної академії музики та виконавських мистецтв у Відні надає огляд найкращих практик подолання означених викликів: забезпечення рівних можливостей для інтернаціоналізації освіти, дослідження та виконавської діяльності (а саме фортепіанного виконавства) вдома та за кордоном; упровадження цілісної політики інтернаціоналізації; залучення всіх, хто зацікавлений у програмах мобільності на засадах рівності та поваги до різноманітності; координація міжнародних вимірів освіти, дослідження та музичного виконавства тощо. Ураховуючи той факт, що досвід інтернаціоналізації вищої мистецької освіти, зокрема професійної підготовки піаністів, Міжнародної академії музики та виконавських мистецтв Відня, може бути впроваджений українськими закладами вищої освіти, подальші наукові розвідки будуть зосереджені на розробці методичних рекомендацій щодо впровадження кращого австрійського досвіду в практику українських закладів вищої мистецької освіти.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17668
Appears in Collections:№ 1 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boichenko.pdf228.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.