Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1765
Title: Вплив інформальної діяльності на соціалізацію підлітків із вадами зору
Other Titles: Влияние информальной деятельности на социализацию подростков с нарушениями зрения
Impact of informal activities on socialization of adolescents with visual impairment
Authors: Мілютіна, К. Л.
Милютина, Е. Л.
Miliutinа, К.
Keywords: самооцінка
Я-концепція
адаптація
інформальна освіта
психологічний гурток
самооценка
Я-концепция
адаптация
информальное образование
психологический кружок
self-assessment
self-concept
adaptation
informal education
psychological club
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Мілютіна К. Л. Вплив інформальної діяльності на соціалізацію підлітків із вадами зору / К. Л. Мілютіна // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 9. – С. 111– 117.
Abstract: У статті розглянуто особливості розвитку самооцінки та соціальної адаптації дітей з вадами зору, які навчаються в умовах школи-інтернату. Було виявлено значимі відмінності в таких показниках, як адаптивність, самосприйняття, прийняття, емоційна комфортність, які були значно нижче, ніж у здорових підлітків. Гурткова діяльність сприяла покращенню цих показників.Целью статьи является выявление различий в социализации детей с нарушениями зрения и степени влияния круж- ковой работы на успешность социальной адаптации. Диагностический комплекс включает следующие психодиагностические методики: конструктивный рисунок человека из геометрических фигур (ТиГР), методика диагностики социально-психологической адаптации Роджерса-Даймонда, методика уровня социальной фрустрированности Л. И. Вассермана, методика Спилберга – определение уровня тревожности, многоуровневый личностный опросник «Адаптивность» (МЛО-АМ). Установлено, что показатель удовлетворенности своим здоровьем и работоспособностью у детей с недостатками зрения гораздо меньше по сравнению со здоровыми детьми. Значимые различия между группами выявлены в следующих показателях: адаптивность, самовосприятие, принятие, эмоциональная комфортность, коммуникативный потенциал и поведенческая регуляция. Данные по методике конструктивного рисунка позволили подтвердить статистические данные и охарактеризовать подростков с недостатками зрения в большем объеме. Уровень проявления показателя моральной нормативности является общим для обеих групп, указывает на правильное восприятие собствен- ного места и роли в группе. У детей с недостатками зрения данная характеристика достоверно коррелирует с удовлетворенностью здоровьем. То есть, можно предположить, что в привычной среде общения среди подростков с похожей особенностью экспериментальная группа детей чувствуют себя комфортно. В контрольной группе наблюдается наиболее проявленный самодостаточный тип, данные люди характеризуются достаточной силой выдерживать нагрузки, склонны проявлять строгость к себе и другим, эмоционально стабильны. В экспериментальной группе доминирующим оказался тип «инициатор» или, как его называют, «фантазер». В рисунках подростков из экспериментальной группы наблюдается тенденция к незавершенности, что отражает специфику реактивных состояний. Однако, это лишь предположение, для точной констатации требуется проведение детальных исследований не только в области психологии, но и с точки зрения психиатрии. В работах слабовидящих подростков имеется видимая особенность в расположении изображения относительно всего пространства листа: рисунок находится в левой верхней кромке (обычно маленького или среднего размера). Данная особенность свидетельствует о тенденции психологического ухода в мир фантазий, что также подтверждается формулой рисунков. Установлено, что участие в информальной деятельности способствует развитию у подростков с нарушениями зрения способности к адаптации, восприятия себя, эмоциональной комфортности и коммуникативного потенциала.The article is aimed at revealing the difference of socialization of children with visual impairment and the level of the influence of club activities on the success of their social adaptation. The research method complex includes the following diagnostic techniques: the constructive drawing of the person by means of geometrical figures (TIGER), a technique of diagnostics of social and psychological adaptation by Rogers-Dymond, a technique of level of social frustration by L. Wasserman, Spielberg’s technique – determination of level of anxiousness, a multi-level personal questionnaire “Adaptability” (MLPQ-A). The study involved 71 adolescents: 32 respondents with visual impairment and 38 school students without any physical disorders.13 adolescents with visual impairment were engaged to informal activities (the work of a psychological club) and formed the experimental group. The indicator of satisfaction with one’s health and working capacity in children with visual impairments has been revealed for the following characteristics: adaptability, self-perception, acceptance, emotional conformity, communication potential and behaviour regulation. The results obtained with the constructive drawing method confirmed the statistical data and made it possible to characterize adolescents with visual impairments to a great extent. The level manifestation of moral normativity indicator is common for both groups of the surveyed; it shows the right perception of one’s place and role in a group. This characteristics correlates authentically with the satisfaction with life in children with visual impairment. Thus, it can be assumed that in a comfort communication zone, among the adolescents with the same characteristic, participants of the experimental group feel more comfortable. The adolescents from the control group are characterized as self-sufficient, emotionally stable, they tend to be strict towards themselves and others. In the experimental group, the type “initiator” or so-called dreamer, is a predominant one. The drawings of adolescents from the experimental group seem to be undone, which reflects the specificity of reactive states. However, it is just a hypothesis, one needs to carry out the detailed research not just in the sphere of psychology, but also psychiatry to prove it. Adolescents with visual impairment draw in a unique way: their pictures are placed in the upper left part of the sheet, and their pictures are small or medium as a rule. Thus, this feature shows the tendency for psychological escape from reality in the world of fantasy. The participation in informal education contributes to the development of the ability for adaptation, better self-perception, emotional conformity and communication potential in adolescents with visual impairment.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1765
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Мілютіна К. Л..pdf803.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.