Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1757
Title: Розвиток емпатійної міжособистісної взаємодії в юнацькому віці
Other Titles: Развитие эмпатийного межличностного взаимодействия в юношеском возрасте
Authors: Коломієць, Т. В.
Коломиец, Т. В.
Kolomiiets, Т.
Keywords: емпатійна міжособистісна взаємодія
програма сприяння розвитку емпатійної міжосо- бистісної взаємодії
соціально-психологічний тренінг
формувальний експеримент
юнацький вік
эмпатийное межличностное взаимодействие
программа содействия развитию эмпатий- ного межличностного взаимодействия
оциально-психологический тренинг
формирующий эксперимент
юношеский возраст
empathic interpersonal interaction
the program facilitating the development of empathic interpersonal interaction
socio-psychological training
formative experiment
adolescence
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Коломієць Т. В. Розвиток емпатійної міжособистісної взаємодіїі в юнацькому віці / Т. В. Коломієць // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 9. – С. 77–84.
Abstract: У статті презентовано авторську програму психологічного сприяння розвитку емпатійної міжособисті- сної взаємодії в юнацькому віці. Теоретично обґрунтовано її структуру та методи. Подано основні результати апробації програми. Визначено її ефективність з урахуванням ґендерних особливостей та хронологічної динаміки розвивального впливу.Статья посвящена рассмотрению эмпатийного межличностного взаимодействия как особой формы реализации человекоцентрических взаимоотношений. Представлена авторская программа психологического содействия развитию эмпатийного межличностного взаимодействия в юношеском возрасте. Теоретически обоснова- на ее структура (четыре блока: «Развитие эмпатийности», «Развитие разных видов эмпатийного взаимодействия», «Рефлексия собственного опыта» и «Перенос полученных знаний, умений и навыков в реальную жизнь») и методы (мини-лекции, демонстрация короткометражных фильмов с ярко выраженной эмпатогенной ситуацией, видеофиксация эмоционального отклика, групповая дискуссия (тематическая, биографическая и интеракционная), мозговой штурм, методы игровой драматизации, кейс-стади, письменные самоотчеты). Основным методом, который был применен для реализации программы, стал социально-психологический тренинг. Показано, что ранний юношеский возраст является наиболее благоприятным для развития эмпатийного межличностного взаимодействия. Последний обеспечивается путем целенаправленного психологического воз- действия на личностные качества и характеристики юноши, которые способствуют повышению уровня интегральной эмпатии (актуализация эмпатийной установки, развитие децентрации, антиципации, рефлексии, альтероцентризма), с одной стороны, и осознания молодежью последствий различных видов эмпатийного поведения, с другой. Представлены основные результаты апробации программы. Доказана эффективность развития эмпатийного межличностного взаимодействия средствами групповой и индивидуальной психокоррекции. Констатированы статистически значимые изменения в показателях интегральной эмпатии (их рост), а также прерванного (уменьшение частоты проявлений) и субъектноцентрического (увеличение частоты проявлений) эмпатийного взаимодействия. В ходе анализа гендерных различий у юношей экспериментальной группы после развивающего воздействия, кроме вышеупомянутых, зафиксированы достоверные изменения в показателях альтруистического взаимодействия (в сторону снижения частоты его проявлений). Выявлен отсроченный эф- фект программы, что проявляется в дальнейшем снижении количества прерванных эмпатийных взаимодействий и росте альтруистических.The article is devoted to consideration of empathic interpersonal interaction as a particular form of implementation of human-centered relationships. The author’s program of psychological assistance for the development of empathic interpersonal interaction in adolescence is presented. There have been theoretically grounded its structure (consisting of four blocks: “The development of empathy”, “The development of different types of empathic interaction”, “Reflection of one’s own experience” and “Transferring of acquired knowledge, skills and abilities in real life”) and methods (including mini lectures, demonstration of short films with pronounced empathogenic situation, video fixation of emotional response, group discussion (thematic, biographical and interactive), brainstorming, game dramatization techniques, case studies, written self-reports). The program was implemented by means of the socio-psychological training. Early adolescence is the most favorable period for the development of empathic interpersonal interaction. The latter is provided by the purposeful psychological impact on the personal qualities and characteristics of an adolescent that contribute to the increase of the integrated empathy level (actualizing empathic attitude, development of decentration, anticipation, reflection, alterocentrism, etc.) on the one hand and the adolescents’ awareness of the consequences of different types of empathic behavior, on the other. The basic results of approbation of the program are presented. The effectiveness of the development of empathic interpersonal interaction by means of group and individual psychological correction has been proved. The statistically significant changes in indicators of integrated empathy (their growth) as well as interrupted (decrease of the frequency of manifestations) and subjective-centered (increase of the frequency of manifestations) empathy interaction have been found. In the analysis of gender differences in male adolescents from the experimental group, some significant changes in indicators of altruistic interaction (increase of the frequency of its manifestations) have been noticed. The postponed effect of the program, which was manifested in the further reducing of the number of interrupted empathic interactions and the growing of altruistic ones, was observed.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1757
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Коломієць Т. В..pdf935.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.