Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17212
Title: Методика формування в студентів готовності до фахового самовдосконалення на заняттях з постановки голосу на засадах міжпредметних зв’язків
Other Titles: The method of formation of students’ readiness for professional self-improvement at the lessons of voice training on the basis of interdisciplinary connections
Authors: Толстова, Наталя Михайлівна
Tolstova, Natalia
Keywords: вчитель музики
готовність до фахового самовдосконалення;
постановка голосу
music teacher
readiness for professional self-improvement
voice training
Issue Date: 2018
Publisher: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
Citation: Толстова Н. М. Методика формування в студентів готовності до фахового самовдосконалення на заняттях з постановки голосу на засадах міжпредметних зв’язків / Н. М. Толстова // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : науковий журнал : вип. 1 (11) / гол. ред. Ніколаї Г. Ю. – Суми : ФОП Цьома С.П., 2018. – С. 189-196.
Abstract: У статті розглянуто проблему підготовки майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення в процесі навчання співу. Охарактеризовано різні рівні прояву досліджуваного феномену: локальні, які реалізуються в межах дисципліни «постановка голосу», фахово-узагальнені, що формуються на основі міжпредметних зв’язків, та особистісно персоніфіковані, які становлять домінантну рису особистості. Розкрито роль міжпредметних зв’язків та особливості їх упровадження на заняттях із постановки голосу з метою формування в студентів готовності до фахового самовдосконалення. The article considers the problem of training future music teachers for professional self-improvement in the process of learning singing. Different levels of manifestation of the phenomenon under investigation are described: the local level, which is realized in the process of vocal training of students at the lessons of voice training, the level of professional-generalized manifestation of readiness for professional self improvement, personality-personified readiness for self-improvement, which becomes the dominant personality trait and guarantees its constant advancement in their professional and personal development. The role of interdisciplinary connections between classes on voice training and the complex of discipline of the curriculum is revealed. Three types of their implementation are distinguished; the content characteristics of these interconnections are presented. Among the varieties of interdisciplinary connections there are three vectors of their formation: the vector of musical-basic provision of vocal education of students, which is ensured by the content of classes in the cycle of musical-theoretical and musical-historical disciplines; the level of parity coordination with the disciplines of the performing cycle, in the process of which the formation of generalized skills of an performing character is achieved; the level of use of the results of vocal training as the basis for the methodological and practical activities of the future music teachers.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17212
Appears in Collections:Кафедра теорії музики і вокалу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tolstova N. M..pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.