Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17164
Title: Формування готовності студентів до збереження та зміцнення здоров’я засобами ігрових технологій
Other Titles: Forming the readiness of students to preserve and strengthen health by means of game technologies
Authors: Атаманюк, Світлана Іванівна
Голєва, Наталія Павлівна
Кириченко, Олена Віталіївна
Keywords: physical education
physical qualities
students
personal health
active games
various sports
фізичне виховання
фізичні якості
студенти
здоров’я особистості
рухливі ігри
різні види спорту
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Атаманюк С. І. Формування готовності студентів до збереження та зміцнення здоров’я засобами ігрових технологій / Світлана Іванівна Атаманюк, Наталія Павлівна Голєва, Олена Віталіївна Кириченко // Olympicus : науковий журнал. – 2023. – № 2. – С. 9–13.
Abstract: The article emphasizes a new direction in approaches to the organization of the educational process, which makes it possible to diversify physical education classes and provides the opportunity to take into account the individual characteristics of the student as much as possible when teaching him innovative techniques and skills. Physical education in the mode of educational work of students is regulated by curricula and programs, which are developed and approved by higher educational institutions. When organizing and conducting classes, it is necessary to take into account their agerelated morpho-functional and psychological features. The modern system of physical education in universities should provide for the need to combine physical, intellectual, social and spiritual health of the individual. The task of teachers is to create appropriate conditions for improving these components of health. Materials and Methods. The research methods were used: analysis of scientific literature and documentary sources, information resources of the Internet, statistical data; advanced domestic experience; combination of logical and historical analysis; system analysis; methods of mathematical statistics. Results. It should be noted that among the many types of sports mastered by students within the OPP, mobile games occupy leading positions. These include football, volleyball, basketball, swimming, hockey, handball, etc. They are very common and allow you to develop physical qualities, develop confidence, perseverance, determination, courage, discipline, and the ability to make the right decision independently. Active games in the fresh air have a significant health-improving effect, regardless of the season. It strengthens the muscles, improves the activity of the respiratory and cardiovascular systems, increases the mobility of the joints and the strength of the ligaments, stimulates metabolic processes, has a positive effect on the nervous system, and increases the body’s resistance to colds. Conclusions. Summarizing the opinions of outstanding scientists and the views of modern specialists, it can be stated that the game is considered as a certain activity aimed at satisfying the interests of students and their needs, as well as at the effectiveness of physical development and the development of a comprehensively developed personality. Questions about the role of play, in particular mobile play, as a type and method of learning, are revealed in many works of pedagogues-scientists. In mobile games, the most favorable conditions are created for the development of physical qualities (strength, speed, endurance, dexterity, flexibility). Active games in the fresh air have a significant health-improving effect, regardless of the season. У статті наголошено новий напрям у підходах до організації навчального процесу, який дає можливість урізноманітнювати заняття з фізичного виховання та дає можливість максимально враховувати індивідуальні особливості студента у разі навчання його інноваційних прийомів і навичок. Фізичне виховання в режимі навчальної роботи студентів регламентується навчальними планами і програмами, які розробляються і затверджуються вищими навчальними закладами. Організовуючи і проводячи заняття, необхідно взяти до уваги їхні вікові морфо-функціональні та психологічні особливості. Сучасна система фізичного виховання у вишах повинна передбачати необхідність поєднання фізичного, інтелектуального, соціального й духовного здоров’я особистості. Завдання педагогів – створити відповідні умови для вдосконалення цих складників здоров’я. Матеріали та методи. У разі виконання дослідження використовувалися методи: аналіз наукової літератури та документальних джерел, інформаційних ресурсів Інтернету, статистичних даних; передового вітчизняного досвіду; поєднання логічного та історичного аналізу; системний аналіз; методи математичної статистики. Результати. Слід зазначити, що серед багатьох видів спорту, які опановуються студентами в межах ОПП, рухливі ігри займають провідні позиції. До таких відносимо футбол, волейбол, баскетбол, плавання, хокей, гандбол та ін. Вони є дуже поширеними і дозволяють розвивати фізичні якості, виховувати впевненість, наполегливість, рішучість, сміливість, дисциплінованість, здатність приймати самостійне правильне рішення. Значний оздоровчий ефект має проведення рухливих ігор на свіжому повітрі незалежно від пори року. Це зміцнює мускулатуру, покращує діяльність дихальної, серцево-судинної систем, збільшує рухливість суглобів і міцність зв’язок, стимулює обмінні процеси, позитивно впливає на нервову систему, підвищує опірність організму до простудних захворювань. Висновки. Узагальнюючи думки видатних науковців, погляди сучасних спеціалістів, можна констатувати, що гра розглядається як певна діяльність, спрямована на задоволення інтересів студентів та їхніх потреб, а також на ефективність фізичного розвитку та розвиток всебічно розвиненої особистості. Питання про роль гри, зокрема рухливої, як виду і методу навчання, розкриті у багатьох працях педагогів-науковців. У рухливих іграх створюються найсприятливіші умови для виховання фізичних якостей (сили, швидкості, витривалості, спритності, гнучкості). Значний оздоровчий ефект має проведення рухливих ігор на свіжому повітрі незалежно від пори року
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17164
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Atamanyuk Svitlana, Holieva Nataliia, Kyrychenko Olena.pdf332.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.