Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16888
Title: Сучасні моделі тьюторингу у системі середньої освіти країн Європи та США
Other Titles: Modern models of tutoring in the secondary education system of European countries and the USA
Authors: Швець, Тетяна
Keywords: academic tutoring
peer tutoring
didactic tutoring
family tutoring
educational tutoring
developmental tutoring
академічний тьюторинг
тьюторинг ровесників
дидактичний тьюторинг
сімейний тьюторинг
виховний тьюторинг
розвивальний тьюторинг
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Швець Т. Сучасні моделі тьюторингу у системі середньої освіти країн Європи та США / Тетяна Швець // Наука і освітa : наук.-практ. журнал. – 2022. – № 3. – С. 41-47.
Abstract: In the article, the author draws attention to the relevance of one of the most effective educational technologies in the field of implementation of the principle of individualization – tutoring method, which is due to the modern trend of education development – its focus on the personality of an individual. The purpose of the article is a comparative analysis of various models of tutoring in the secondary education system of European countries and the USA. The author used the following research methods: theoretical analysis of scientific literature, and qualitative analysis of tutoring experience in Europe and the USA. In the article, tutoring models are classified according to the principle of the purpose of tutoring: academic or didactic tutoring, which is implemented through peer tutoring, individual and group support for the academic success of school students; educational tutoring, which is implemented through family tutoring (in the network of private Catholic schools), the educational system of the school, and developmental tutoring. The essence of each of the models and the specifics of their implementation in schools of European countries and the USA are analyzed. On the basis of the analysis, it is concluded that all models of tutoring at school, aimed at educational activities, have in common the establishment of close, sincere relationships, support of students in their educational aspirations, maintenance of motivation, help in recognizing their opportunities, abilities and potential development. Unlike the models of the so-called Anglo-Saxon academic tutoring, which is more aimed in schools at helping those who experience difficulties in learning, in Poland, the activity of a tutor is more concerned with revealing the potential of students and supporting their motivation. У статті автор звертає увагу на актуальність однієї з найефективніших освітніх технологій у сфері реалізації принципу індивідуалізації – тьюторської технології, що зумовлено сучасною тенденцією розвитку освіти – її спрямованістю на особистість людини. Метою статті є порівняльний аналіз різних моделей тьюторингу у системі середньої освіти країн Європи та США. Автором використані методи дослідження: теоретичний аналіз наукової літератури та якісний аналіз досвіду реалізації тьюторингу в країнах Європи та США. У статті моделі тьюторингу класифіковані за принципом мети тьюторингу: академічний або дидактичний тьюторинг, який реалізується через тьюторинг ровесників, індивідуальну та групову підтримку академічної успішності учнів школи; виховний тьюторинг, який реалізується через сімейний тьюторинг (у мережі приватних католицьких шкіл), виховну систему школи та розвивальний тьюторинг. Проаналізовано сутність кожної з моделей та специфіку їх впровадження в школах європейських країн та США. На основі аналізу зроблено висновок, що спільним у всіх моделях тьюторингу в школі, що спрямований на навчальну діяльність, є налагодження тісних, щирих взаємин, підтримка учнів у їхніх прагненнях у навчанні, утримання мотивації, допомога у розпізнаванні своїх можливостей, здібностей та розвитку потенціалу. На відміну від моделей так званого англо-саксонського академічного тьюторингу, який більше спрямований у школах на допомогу тим, хто відчуває труднощі у навчанні, у Польщі діяльність тьютора більшою мірою стосується розкриття потенціалу учнів та підтримки їх мотивації.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16888
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shvets.pdf325.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.