Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16883
Title: Активізація сприймання і розуміння мовлення дітьми з порушеннями слухової функції в контексті емерджентності системи його розвитку
Other Titles: Activation of perception and understanding of speech by children with hearing disorders in the context of emergency of its developmental system
Authors: Луцько, Катерина
Круглик, Оксана
Keywords: auditory function
development
perception
understanding
speech
emergence
слухова функція
розвиток
сприймання
розуміння
мовлення
емерджентність
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Луцько К. Активізація сприймання і розуміння мовлення дітьми з порушеннями слухової функції в контексті емерджентності системи його розвитку / Катерина Луцько, Оксана Круглик // Наука і освітa : наук.-практ. журнал. – 2022. – № 3. – С. 25-30.
Abstract: The article provides an understanding of the emergent nature of the functioning system of interrelated elements in the development of speech in children with auditory perception disorders and the possibilities of generating qualitatively new properties of it (the system) when perceiving and understanding the content of speech. In the educational process, the effectiveness of children’s learning directly depends on the activity of neurons in their brains, the speed of formation of ensembles of neurons in the learning process. Ensuring the activation of the activity of the largest possible number of neurons, the formation of their ensembles during the perception and understanding of speech text (both oral and written) by children with hearing impairments due to the use of high-quality teaching methods is a priority in modern special pedagogy. The authors reveal the meaning of sensorimotor processes as a result of learning to perceive, understand and reproduce the content of speech provided by the child’s intellectual actions. The method of teaching intellectual and perceptive actions of children with impaired auditory function is described. The effectiveness of the method of teaching children intellectualperceptive actions during speech perception is proven, which provides the possibility of reducing the distance between the child’s existing speech difficulties and obtaining a positive result due to not only the activation of his sensory sphere, but also unmanifested (hidden) intellectual abilities, the generation of which is regulated (caused) by the system itself. It is explained to parents, teachers, and people who interact with children with hearing impairments, about the importance of realizing that children (students), even with optimal hearing aids, spend a certain amount of time mastering the skills of quickly processing sound signals and their recognition. The proposed innovative method of teaching children intellectualperceptive actions is effective and efficient in the work of teachers, it is also available for mastering by parents of children with special educational problems. У статті надається розуміння емерджентності системи функціонування взаємопов’язаних елементів під час розвитку мовлення у дітей з порушеннями слухового сприймання та можливостей породження якісно нових її (системи) властивостей у разі сприймання та розуміння змісту мовлення. У навчальному процесі результативність учіння дітей безпосередньо залежить від активності нейронів їхнього головного мозку, швидкості утворення ансамблів нейронів у процесі научіння. Забезпечення активізації діяльності якомога чисельнішої кількості нейронів, утворення їх ансамблів для сприймання та розуміння тексту мовлення (як усного, так і писемного) дітьми з порушеннями слухової функції за рахунок застосування якісних методик научіння є пріоритетним у сучасній спеціальній педагогіці. Автори розкривають значення сенсомоторних процесів як результату научіння сприймання, розуміння і відтворення змісту мовлення, забезпеченого інтелектуальними діями дитини. Описується метод научіння інтелектуально-перцептивних дій дітей з порушеннями слухової функції. Доводиться ефективність методу научіння дітей інтелектуально-перцептивних дій у разі сприймання мовлення, що забезпечує можливості скорочення дистанції між наявними мовленнєвими труднощами дитини та отриманням позитивного результату за рахунок не лише активізації її сенсорної сфери, але й не проявлених (скритих) інтелектуальних спроможностей, породження яких регламентоване (зумовлене) самою системою. Пояснюється батькам, сурдопедагогам і людям, які взаємодіють з дітьми з порушеннями слуху, про важливість усвідомлення, що діти (учні), навіть у разі оптимального слухопротезування, витрачають певний час на оволодіння навичками швидкого опрацювання звукових сигналів та їхнього розпізнавання. Запропонований інноваційний метод научіння дітей інтелектуально-перцептивних дій є дієвим і ефективним у роботі педагогів, він також доступний для оволодіння ним батьками дітей з особливими освітніми проблемами.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16883
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lutko.pdf313.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.