Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16881
Title: Корекція мовленнєвих порушень дошкільників засобами ізотерапії як однієї з форм арт-терапії
Other Titles: Correction of speech disorders of pre-school children using isotherapy as one of the forms of art therapy
Authors: Куцин, Еріка
Keywords: speech disorder
isotherapy techniques
preschool age
art therapy
isotherapy
art activity
порушення мовлення
техніки ізотерапії
дошкільний вік
арт-терапія
ізотерапія
образотворча діяльність
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Куцин Е. Корекція мовленнєвих порушень дошкільників засобами ізотерапії як однієї з форм арт-терапії / Еріка Куцин // Наука і освітa : наук.-практ. журнал. – 2022. – № 3. – С. 19-24.
Abstract: The article reveals the peculiarities of the use of isotherapy, as one of the most popular techniques of art therapy in the correction and prevention of speech disorders of preschool children. It is noted that art therapy activity combines developmental, educational and corrective effects, which provides ample opportunities for solving various pedagogical tasks. The essence of the concepts ‘art therapy’, ‘isotherapy’ is substantiated, and the pedagogical potential of isotherapy is revealed on the example of exercises in the correction of deviations in the speech development of preschoolers. It has been proven that the goal of isotherapy is not to teach a child to draw or sculpt, but to help him cope with personal problems, to start expressing his own feelings, because based on the products created by the child, it is possible to better understand the child’s experiences, the nature of his emotional state. The author proved that art is the space where creativity is the center of activity of a small child, it is naturally woven into the child’s life, is an integral part of its development. Various methods, forms, types and means of isotherapeutic activity are proposed for successfully involving children in creative activities. Emphasis is placed on the importance of selecting creative tasks taking into account the peculiarities of speech development of each child, so that any actions of the child during creative work are interesting and pleasant for him and bring the expected results. It was determined that the integrative form of art therapy is aimed at correcting various deviations in the development of children, promotes the development of speech, mental processes, emotional and volitional sphere, and interpersonal interaction of preschool children. У статті розкрито особливості використання ізотерапії як однієї з найбільш популярних технік арт-терапії у корекції та профілактиці мовленнєвих відхилень дітей дошкільного віку. Відзначається, що арт-терапевтична діяльність поєднує в собі розвивальні, виховні і корекційні впливи, що дає широкі можливості для розв’язання різного роду педагогічних завдань. Обґрунтовано сутність понять «арт-терапія», «ізотерапія», а також розкрито педагогічний потенціал ізотерапії на прикладі вправ у корекції відхилень мовленнєвого розвитку дошкільників. Доведено, що метою ізотерапії є не навчити дитину малювати чи ліпити, а допомогти їй впоратися з особистими проблемами, почати виражати власні почуття, адже на основі виробів, що створює дитина, можна краще зрозуміти переживання дитини, природу її емоційного стану. Автором доведено, що мистецтво – це той простір, де творчість є центром діяльності маленької дитини, вона природно вплітається в життя дитини, є невід’ємною часткою її розвитку. Запропоновано різні методи, форми, види та засоби ізотерапевтичної діяльності для успішного залучення дітей до творчої діяльності. Акцентовано увагу на важливості підбору творчих завдань з урахуванням особливостей мовленнєвого розвитку кожної дитини, аби будь-які дії дитини під час творчої роботи були цікавими та приємними для неї і приносили очікувані результати. Визначено, що інтегративна форма арт-терапії спрямована на корекцію різноманітних відхилень у розвитку дітей, сприяє розвитку мовлення, психічних процесів, емоційно-вольової сфери, міжособистісної взаємодії дітей дошкільного віку.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16881
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kutsin.pdf314.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.