Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16879
Title: Кіберпсихологія : витоки, сучасність, перспективи розвитку
Other Titles: Cyberpsychology, its origins, present, and development prospects
Authors: Коваль, Ганна
Keywords: cyberpsychology
Internet communication
cyberbullying
mobile application
virtual reality
artificial intelligence
digital addiction
кіберпсихологія
кібербулінг
мобільний додаток
віртуальна реальність
штучний інтелект
цифрова залежність
Інтернет-комунікація
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Коваль Г. Кіберпсихологія : витоки, сучасність, перспективи розвитку / Ганна Коваль // Наука і освітa : наук.-практ. журнал. – 2022. – № 3. – С. 48-52.
Abstract: It is emphasized that the active development of new technologies has led to the identification of cyberpsychology as a unique discipline that investigates psychological processes related to various aspects and features of technologically determined human behavior. The transdisciplinary nature of cyberpsychology is formed taking into account a number of theoretical perspectives and is in the phase of active development. The purpose of the article is to consider the history of formation, the current state of development and prospects of cyberpsychology. Research methods. When examining cyberpsychology as a branch of psychology, an integrative approach was used, combining various research methods and a close connection of theoretical ideas with the concrete realities of the development of psychological science in the 21st century. The basis of the work was general scientific principles of objectivity, concreteness, universal methods of theoretical knowledge in the form of analysis and synthesis, abstraction, comparison and modeling. The results of the research. The author states that cyberpsychology includes numerous and intersecting disciplines, such as computer science, engineering and psychology. Online communication in social networks is one of the most researched and updated areas of cyberpsychology. It is noted that social media is a primary source of online communication, which allows not only to interact effectively, but also to demonstrate hidden aggression and the desire to dominate others, who are often much weaker. The research is focused on elucidating the motives, features of psychosocial influence, and the purposes of using video games in various fields – from education to behavior change. It is emphasized that the use of computer games helps to optimize cognitive functioning and social relationships in the elderly, minimize the symptoms of post-traumatic stress disorder, the destructive effect of obsessive memories and depression, and improve mood. The virtual environment leads to activation of all cognitive functions of the player. In the future, this will increase children's information processing capabilities, slow down the development of existing cognitive disorders. It is noted that the use of mobile applications has significant potential in monitoring or reducing symptoms of anxiety, stress, and depression. They demonstrate the prospect of ease of use and access, while simultaneously developing self-control skills in users. It is concluded that cyber psychology is in active development, stimulates related psychological fields and disciplines. It should be recognized that the field of cyberpsychology is largely in its infancy, which causes the absence of a unique and agreed conceptual apparatus and scientific boundaries. Наголошено, що активний розвиток нових технологій призвів до виокремлення кіберпсихології як унікальної дисципліни, що досліджує психологічні процеси, пов’язані з різними аспектами та особливостями технологічно обумовленої поведінки людини. Трансдисциплінарний характер кіберпсихології сформований з врахуванням ряду теоретичних перспектив і знаходиться у фазі активного розвитку. Мета статті полягає у розгляді історії становлення, сучасного стану розвитку та перспектив кіберпсихології. Методи дослідження. Під час розгляду кіберпсихології як галузі психології використовувався інтегративний підхід, що поєднує в собі різні методи дослідження і тісний зв’язок теоретичних уявлень з конкретними реаліями розвитку психологічної науки у ХХІ столітті. Основою роботи були загальнонаукові принципи об’єктивності, конкретності, універсальні методи теоретичного пізнання у вигляді аналізу і синтезу, абстрагування, порівняння та моделювання. Результати дослідження. Автором зазначено, що кіберпсихологія включає численні та пересічні дисципліни – інформатику, інженерію та психологію. Онлайн-комунікація в соціальних мережах є одним з найбільш досліджених та актуалізованих напрямків кіберпсихології. Зазначено, що соціальні медіа є першочерговим джерелом онлайн-комунікації, що дозволяє не тільки ефективно взаємодіяти, а й демонструвати приховану агресію та прагнення домінувати над іншими, часто значно слабшими. Дослідження орієнтовані на з’ясування мотивів, особливостей психосоціального впливу, цілей застосування відеоігор у різноманітних сферах – від освіти до зміни поведінки. Наголошено, що використання комп’ютерних ігор сприяє оптимізації когнітивного функціонування та соціальних зв’язків у людей похилого віку, мінімізації симптоматики посттравматичного стресового розладу, деструктивного впливу нав’язливих спогадів та депресії, покращенню настрою. Віртуальне середовище призводить до активізації всіх когнітивних функцій гравця. У подальшому це дозволить збільшити можливості обробки інформації у дітей, сповільнити розвиток наявних когнітивних порушень. Зазначено, що використання мобільних додатків має значний потенціал при здійсненні моніторингу або зменшенні симптомів тривоги, стресу, депресії. Вони демонструють перспективу простоти використання і доступу, одночасно розвиваючи у користувачів навички самоконтролю. Підсумовано, що кіберпсихологія перебуває в активному розвитку, стимулює суміжні психологічні галузі та дисципліни. Варто визнати, що галузь кіберпсихології значною мірою перебуває в зародковому стані, що обумовлює відсутність унікального та узгодженого понятійного апарату та наукових кордонів.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16879
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Koval.pdf306.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.