Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16558
Title: Об’єктивізація оцінки хореографічної підготовленості на різних етапах багаторічної спортивної підготовки (на прикладі аеробної гімнастики)
Authors: Тодорова, Валентина Георгіївна
Todorova, Valentina Heorhiivna
Keywords: хореографічна підготовка
оцінка
критерії
рівні хореографічної підготовленості
спортсмени
choreography training
evaluation criteria
levels of choreography fitness
athletes
choreography program
Issue Date: 2017
Publisher: Чернігівський національний педагогічний університет
Citation: Тодорова В. Г. Об’єктивізація оцінки хореографічної підготовленості на різних етапах багаторічної спортивної підготовки (на прикладі аеробної гімнастики) / В. Г. Тодорова // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. - 2017. - Вип. 143. - С. 105-109.
Abstract: Метою статті є об’єктивізація оцінки хореографічної підготовленості спортсменів, які спеціалізуються в аеробній гімнастиці. Матеріали і методи: тестування; метод експертного оцінювання; методи математичної статистики. Результати: запропонована шкала оцінки естетичного та технічного компонентів за критеріями: постава, виворітність ніг, натягнутість ніг, стійкість, точність і закінченість рухів, легкість і злитість рухів, музикальність, танцювальність, ілюстративна та емоційна виразність. Висновки: об’єктивна оцінка, яка визначена шляхом розрахунку індексу сформованості окремих критеріїв, дає можливість кількісного аналізу показників, які лімітують рівень хореографічної підготовленості. The attempt to objectify the choreographic preparedness of sportsmen who specialize in aerobic gymnastics has done in the work. To achieve the goal of the study, we used such methods: testing; expert assessment method; methods of mathematical statistics. It was proposed the scale assessment of aesthetic and technical components by such criteria: posture, inversion leg, tautness leg, stability, accuracy and completeness of movements, lightness and fusion movements, musical, dance, illustrative and emotional expressiveness. Outlined criteria and parameters were used as the basis for the singling choreographic preparedness levels of athletes in coordination difficult sports (such as gymnastics, figure skating, acrobatics, diving, synchronized swimming, jump on the trampoline, aerobic gymnastics etc.). As a result of survey of 181 female gymnasts of different age (from Odessa and the Odessa region) it was determined that the group formation index (Іgr) of choreographic preparedness during basic training corresponds to the low level (Іgr = 1,2); at stages the previous basic training and specialized training choreographic preparedness of responsible sufficient (Іgr = 1.5; Іgr = 1.6). At all stages there was no optimal level of choreographic preparedness.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16558
Appears in Collections:Кафедра гімнастики та спортивних єдиноборств

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Todorova Valentina Heorhiivna.pdf545.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.