Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1650
Title: Адаптаційні можливості дітей-мешканців середньогір’я в умовах навчального процесу
Other Titles: Адаптационные возможности детей среднегорья в условиях учебного процесса
Adaptive capacity of children living in мiddle altitude in the educational process
Authors: Кравченко, Ю. В.
Бічекуєва, Ф. Х.
Портніченко, В. І.
Кравченко, Ю. В.
Бичекуева, Ф. Х.
Портниченко, В. И.
Kravchenko Yu. V.
Bichekuieva, F.
Portnichenko, V.
Keywords: гіпоксія
середньогір’я
вища нервова діяльність
втомлення
навчальний процес
гипоксия
адаптация
среднегорье
высшая нервная деятельность
утомление
учебный процесс
hypoxia
adaptation
middle altitude
higher nervous activity
fatigue
educational process
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Кравченко, Ю. В. Адаптаційні можливості дітей-мешканців середньогір'я в умовах навчального процесу / Ю. В. Кравченко, Ф. Х. Бічекуєва, В. І. Портніченко // Наука і освіта: наук.-практ. журнал. – 2016. – № 8. – С. 92-97.
Abstract: Проведено дослідження вищої нервової діяльності у старшокласників, які постійно проживають на висотах 800 м і 2100 м, на початку, у середині та наприкінці навчального року. Встановлено, що у навчальному процесі відбувається погіршення сенсомоторних показників в обох групах. Довготривала адаптація до гіпоксії в середньогір’ї сприяє більш оптимальній адаптації учнів до навчального процесу та сповільненому розвитку процесів втомлення в корі головного мозку в порівнянні з контролем.Метаболизм, развивающийся в процессе адаптации к гипоксии, характеризуется наличием целой системы изменений на высшем уровне нейроэндокринной регуляции, поэтому актуальным является исследование сенсомоторной активности школьников как в процессе адаптации к учебному процессу, так и в результате длительной адаптации к гипоксии. Цель статьи – оценить психофизиологический статус учащихся старших классов в формировании адаптивноприспособительных реакций организма к учебному процессу в условиях низкогорья (800 м) и среднегорья (2100 м). Проведены исследования высшей нервной деятельности у старшеклассников, постоянно проживающих на высотах 800 м (контроль) и 2100 м (долговременная адаптация к гипоксии) в начале, середине и конце учебного процесса. Определялся уровень функциональной подвижности и динамичности основных нервных процессов, а также латентные периоды простой и сложной зрительно-моторной реакции на световой раздражитель на приборе нейродинамических исследований. Были поставлены следующие задачи: исследовать нейродинамические характеристики учеников, изучить динамику сенсомоторных показателей учащихся в процессе адаптации к учебной деятельности и дать оценку психофизиологическим критериям характера адаптации учащихся к учебному процессу при длительной гипоксии по сравнению с контролем. Установлено, что в ходе учебного процесса происходит ухудшение сенсомоторных показателей как вусловиях долговременной адаптации к среднегорью, так и в низкогорье. При этом существенных различий в характере адаптации к учебному процессу не выявлено. Показано, что наиболее информативным показателем для контроля состояния ВНД у старшеклассников оказался уровень функциональной подвижности нервных процессов. Результаты исследования, полученные при анализе зрительно-моторных показателей у школьников, расширяют представление об особенностях функционирования головного мозга школьников в условиях длительной адаптации к гипоксии. Долго-временная адаптация к гипоксии в среднегорье способствует оптимизации адаптации учеников к учебному процессу и замедленному развитию усталостных процессов в коре головного мозга по сравнению с контролем.Metabolism developing in the process of adaptation to hypoxia is characterized by the system of changes at the highest level of neuroendocrine regulation; for this reason, the investigation of sensorimotor activity of schoolchildren in the process of adaptation to the educational process and as a result of long-lasting adaptation to hypoxia is of current interest. The aim of the paper is to evaluate the psycho-physiological status of secondary school pupils in terms of the formation of adaptive reactions of the body to the educational process under the conditions of low (800 m) and middle altitude (2100 m). The higher nervous activity in secondary school pupils who live at the altitude of 800 m (control) and 2100 m (long-lasting adaptation to hypoxia) for a long time at the beginning, in the middle and at the end of the educational process has been investigated. The level of lability and dynamism of basic nervous processes as well as latent time of simple and complex visual-motor response to photic stimulus on neurodynamic examinations device have been evaluated. The aim involved solving the following problems: to examine neurodynamic characteristics of pupils, to study the dynamics of sensorimotor characteristics of pupils in the process of adaptation to studies and to evaluate psycho-physiological criteria of adaptation to the training process in pupils experiencing long-lasting hypoxia compared to the control. In the course of the training process, the decline of sensorimotor indicators under the conditions of both long-lasting adaption to the middle altitude and in low altitude has been observed. However, there were no significant differences in the adaptation to the educational process. It has been demonstrated that the most informative indicator for monitoring the state of the higher nervous activity in secondary school pupils is the level of nervous processes lability. The results obtained after analyzing visual-motor characteristics in schoolchildren provide more detailed information about the features of pupils’ brain functioning under the conditions of adaptation to hypoxia. Long-lasting adaptation to hypoxia in the middle altitude facilitates optimization of pupils’ adaptation to the educational process and retarded development of fatigue processes in the brain cortex compared to the control.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1650
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кравченко Ю. В., Бічекуєва Ф. Х., Портніченко В. І..pdf745.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.