Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1646
Title: Формирование ценностей культуры досуга старшеклассников сельских школ в процессе физкультурно-спортивной деятельности
Other Titles: Формування цінностей культури дозвілля старшокласників сільських шкіл в процесі фізкультурно-спортивної діяльності
Forming senior school students’ values of leisure at rural schools in the course of physical education
Authors: Клинов, В. В.
Блоцкий, С. М.
Клинов, В. В.
Блоцький, С. М.
Klinov, V.
Blotskiy, S.
Keywords: досуг
старшеклассники
культура досуга
свободное время
сельская школа
сільська школа
вільний час
цінності
культура дозвілля
старшокласники
дозвілля
leisure
senior school students
culture of leisure
value
free time
rural school
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Клинов, В. В. Формирование ценностей культуры досуга старшеклассников сельских школ в процессе физкультурно-спортивной деятельности / В. В. Клинов, С. М. Блоцкий // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 8. – С. 79-85.
Abstract: В статье рассматриваются вопросы организации досуга учащихся старших классов сельских школ. Обоснована необходимость формирования культуры досуга у старшеклассников. Определена сущность и структура ценностносмыслового компонента культуры досуга, который выражается в позитивном и ценностном отношении к своему свободному времени. Выявлены критерии, показатели и уровни сформированности данного компонента. Разработана методика формирования ценностно-смыслового компонента культуры досуга старшеклассников. Приведены результаты сформированности данного компонента у старшеклассников сельских школ.Сфера вільного часу і дозвілля завжди була об’єктом наукового інтересу. Дозвілля традиційно є однією з найважливіших сфер життєдіяльності молоді. Актуалізація питань молодіжного дозвілля зумовлена тим, що молоде покоління, відповідно до своїх соціокультурних потреб, час дозвілля присвячує в основному спілкуванню в компаніях, групах однолітків, де формується особлива молодіжна субкультура, що впливає на становлення особистості молодої людини. У зв’язку з тим, що негативні прояви в сфері дозвілля багато в чому обумовлені його неорганізованістю, виникає необхідність визначення способів регулювання дозвільної сфери життєдіяльності молоді. Таким чином, дозвілля як соціокультурна сфера життєдіяльності сучасної молоді потребує глибокого наукового осмислення. Важливим напрямком, що визначає становлення особистості школяра, який володіє високим рівнем культури дозвілля, є формування системи цінностей вільного часу. На підставі сучасних теоретико-методологічних досліджень в області дозвілля молоді, сутнісних характеристик культурологічного підходу нами було визначено зміст ціннісно-смислового компонента культури дозвілля старшокласників. Він виражається в позитивному і ціннісному відношенні до свого вільного часу, в наявності позитивного емоційного фону, пов’язаного з усвідомленням свого потенціалу часу, а також готовності до участі в соціально значущих видах дозвіллєвої діяльності, що сприяють самореалізації внутрішнього творчого потенціалу особистості у вільний час. У результаті проведеного дослідження, спрямованого на визначення рівня сформованості ціннісносмислового компонента культури дозвілля, було встановлено, що ціннісні орієнтації старшокласників сільських шкіл в області культури дозвілля знаходяться на недостатньому рівні і вимагають корегування. Таким чином, була підтверджена необхідність спеціально організованого процесу формування ціннісних орієнтацій культури дозвілля, що дозволило перейти до формуючого етапу, на якому реалізовувалася методика формування цінностей культури дозвілля старшокласників сільських шкіл. Для більш ефективного формування культурно-дозвіллєвої діяльності були активізовані такі види діяльності: освітня; культурна, спортивно-масова (змагання, спартакіади); фізкультурно-оздоровча (фізкультурно-оздоровчі свята, спортивно-рекреаційний туризм); ігрова (рухливі ігри). В результаті проведеної роботи у більшості старшокласників підвищився рівень сформованості ціннісно-смислового компонента культури дозвілля. В учнів проявляється усвідомлення і розуміння важливості культури дозвілля у своїй життєдіяльності, позитивне і ціннісне ставлення до свого проведення часу.The sphere of free time and leisure has always been a subject of scientific interest. Leisure is traditionally one of the most important spheres of young people’s activity. The importance of the issue of young people’s leisure time is explained by the fact that the younger generation, according to the sociocultural requirements, spends free time communicating in companies, groups of peers where a unique youth subculture influencing the formation of their personality is formed. Due to the fact that negative manifestations in the sphere of leisure in many respects are caused by its poor organization, there is a need of defining the ways of youth’s leisure time adjustment. The article is aimed at defining the essence of the axiological component of rural senior school students’ leisure culture. This component is expressed in positive and axiological attitude towards one’s free time, readiness for participating in socially important kinds of activities contributing to self-realization of personality’s internal creative potential. In order to determine the maturity level of senior school students’ axiological component the experiment involving 80 senior school student studying at rural schools of Kalynkovych region has been carried out. As the result of the experiment it has been revealed that their values in the field of leisure culture are insufficiently developed and need to be adjusted. In order to contribute to the effective formation of the axiological component of leisure culture the following kinds of activities have been implemented: educational; cultural, sports and mass (competitions, sports contests); sports and recreational (sports and improving holidays, sports and recreational tourism); game (outdoor games). As the result of the carried out work the level of axiological component maturity of most surveyed has increased. The experiment has helped them understand the importance of leisure culture in their life, as well as appreciate their free time.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1646
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Клинов В. В., Блоцкий С. М..pdf807.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.