Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16013
Title: Застосування інтерактивних технологій у корекційно-виховній роботі з дітьми дошкільного віку з порушеннями мовлення
Authors: Галущенко, Вікторія Іванівна
Galushchenko, Viktoriya Ivanivna
Keywords: інтерактивні технології
діти з мовленнєвими порушеннями
дошкільний вік
корекційно-виховна робота
interactive technologies
children with speech disorders
preschool age
correctional and upbringing work
Issue Date: 2017
Publisher: Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського
Citation: Галущенко В. І. Застосування інтерактивних технологій у корекційно-виховній роботі з дітьми дошкільного віку з порушеннями мовлення / В. І. Галущенко // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. - 2017. - № 3. - С. 83-88.
Abstract: Наукова стаття порушує питання вдосконалення шляхів реабілітаційних заходів у дітей з по- рушеннями мовлення через застосування інтерактивних технологій. Підвищення ефективності корекційної логопедичної роботи з усунення порушень мовлення у дошкільників на даний момент є однією з актуальних проблем логопедії. У діяльності вчителя-логопеда, спрямованої на корекційно- розвиваючу роботу з дітьми, інтерактивні методи набувають все більшого значення. Ці методи, поряд з традиційними, сприяють досягненню максимально можливих успіхів у подоланні мовленнє- вих порушень у дітей дошкільного віку. Пошуки нових прийомів і методик в логопедичній практиці з корекції мовлення не втратили своєї актуальності. Інтерактивні освітні технології відповіда- ють пріоритетним напрямам науки, визначаються сучасним станом проблеми переходу освіти на позиції особистісно-орієнтованої педагогіки, що передбачає не обмежуватися формуванням програмних знань, умінь, навичок, а прагнути розвивати індивідуальні здібності дитини, обумовле- ні бажанням педагогів впроваджувати в свою діяльність інновації. The scientific article raises issues of improving the ways of rehabilitation measures for children with speech disorders through the use of interactive technologies. Improving the effectiveness of corrective speech therapist work on eliminating speech disorders in preschoolers is currently one of the topical problems of speech therapy. In the activity of the teacher-speech therapist, aimed at corrective-developing work with children, interactive methods are becoming increasingly important. These methods, along with the traditional, help to achieve the most possible success in overcoming speech disorders in preschool children. The search for new techniques and techniques in logopedic practice of speech correction has not lost its relevance. Interactive educational technologies correspond to the priority directions of science, determined by the current state of the problem of the transition of education to the position of personality-oriented pedagogy, which involves not limited to the formation of software knowledge, skills, but seek to develop the individual abilities of the child, due to the desire of teachers to implement innovation innovation. The analysis of existing interactive pedagogical technologies according to the classification characteristic is made. Particular attention in the article was focused on the application of correctional work of psychocorrection technologies, which is conditioned by the specific speech disorders and the state of the emotionalvolitional sphere of children with speech pathology. These violations cause difficulties in communicating with others and subsequently lead to certain changes in the personality, which is reflected in the process of further education. The most adapted methods for working with preschool children are those that solve a number of important tasks for the formation of emotional and volitional spheres in children with speech disorders, the development of the prosocial side of speech, anatomical and physiological processes, articulation-mimic motility, etc.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16013
Appears in Collections:Кафедра дефектології та фізичної реабілітації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Halushchenko V. I.2017.pdf235.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.