Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16008
Title: Корекційно-виховна робота з розвитку мовленнєвого дихання з використанням здоров’язберігаючих технологій в умовах спеціального дошкільного закладу для дітей з порушеннями мовлення
Other Titles: Correctional-educational work for the development of speech breathing with the use of health saving technologies in the context of a special preschool for children with speech disorders
Authors: Галущенко, Вікторія Іванівна
Galushchenko, Viktoriya Ivanivna
Keywords: здоров’язберігаючі технології
розвиток мовленнєвого дихання
дошкільний вік
тяжкі розлади мовлення
корекційно-виховна робота
health asberg technology
development of speech breath
preschool age
severe speech disorders
correctional and educational work
Issue Date: 2015
Publisher: Миколаїв. нац. ун-т ім. В. О. Сухомлинського
Citation: Галущенко В. І. Корекційно-виховна робота з розвитку мовленнєвого дихання з використанням здоров’язберігаючих технологій в умовах спеціального дошкільного закладу для дітей з порушеннями мовлення / В. І. Галущенко // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. - 2015. - № 3. - С. 43-48.
Abstract: Наукова стаття порушує питання вдосконалення шляхів реабілітаційних заходів, спрямованих на розвиток мовленнєвого дихання у дітей з тяжкими вадами мовлення. Правильне мовленнєве дихання дає можливість при меншій витраті м'язової енергії мовленнєвого апарату досягти максимуму звучності, більш економно витрачати повітря. При важких розладах мовлення завжди страждає дихальна функція. При цьому мовленнєве дихання сформовано недостатньо, життєва ємність легень знижена, мовленнєвий видих більш короткий, ніж вдих, сила видиху недостатня. Формування мовленнєвого дихання – є невід'ємною складовою успішного розвитку дітей з мовленнєвою патологією. Позитивної динаміки можливо досягти тільки при інтеграції та інноваційній адаптації педагогічних методик, з включенням нетрадиційних методів в системі роботи з подолання мовленнєвих порушень у дітей означеної патології. Проаналізовано систему роботи з розвитку мовленнєвого дихання з використанням здоров’язберігаючих технологій, а саме, полісенсорного та полі функціонального обладнання. Correctional-educational work for the development of speech breathing with the use of health saving technologies in the context of a special preschool for children with speech disorders. Scientific article addresses the issues of improving ways of rehabilitation measures aimed at the development of speech breathing in children with severe speech disorders. Existing in the therapist developed a modern innovative techniques used by the teachers part, and they have to adapt in logopedic practice since training complexes uninteresting to children, difficult and obscure. In addition, not all of them relate to the nature of the child. A significant part of the methods does not take into account the position of A. A. Leontiev, A. G. Luria about motivation as the main factor determining the quality product of the speech utterances. Currently insufficiently developed questions positive motivation proper breathing during correction of speech, imagery, and the formation of attention to the sensations in the act of respiration, use of non-standard equipment, optimizing the production process of speech breathing. Correct speech breath enables with less expenditure of muscular energy of the vocal apparatus to achieve the maximum sonority, more economical use of the air. In severe disorders of speech always suffers respiratory function. In this speech breathing insufficiently formed, lung capacity is reduced, the speech exhalation more than inhalation, the force of exhalation insufficient. Formation of speech breathing is an integral component of successful development of children with speech pathology. Positive dynamics can be achieved through integration and innovation of adaptation of teaching methods, with the inclusion of non-traditional methods in the system of work to overcome speech disorders in children marked pathology. Analyzed system of work for the development of speech breathing with the use of health-saving technologies, namely, polsenberg and field functional equipment.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16008
Appears in Collections:Кафедра дефектології та фізичної реабілітації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Galushchenko Viktoriya Ivanivna 2015.pdf251.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.