Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16006
Title: Вплив перинатальних факторів в генезі порушень У дітей з різними формами стертої дизартрії
Other Titles: Influence of perinatal factors in the genesis of disorders in children with various forms of erased dysarthriaю
Authors: Галущенко, Вікторія Іванівна
Galushchenko, Viktoriya Ivanivna
Keywords: стерта дизартрія
перинатальні порушення
неврологічна симптоматика
клінічні форми стертої дизартрії
dysarthria
perinatal disorders
neurological symptoms
clinical forms of erased dysarthria
Issue Date: 2019
Publisher: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
Citation: Галущенко В. І. Вплив перинатальних факторів в генезі порушень у дітей з різними формами стертої дизартрії / В. І. Галущенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. - 2019. - Вип. 38. - С. 55-60
Abstract: У статті проаналізовано вплив перинатальних факторів в генезі порушень у дітей з різними формами стертої дизартрії та окреслено клініко-педагогічна характеристика дітей зі стертою дизартрією. Вивчення стертої дизартрії є предметом дослідження медичних, педагогічних і лінгвістичних дисциплін. Для стертої дизартрії характерно наявність симптомів мікроорганічного ураження центральної нервової системи: недостатня іннервація органів мовлення –голоcового, артикуляційного і дихального відділів; порушення м‘язового тонусу артикуляційної та мімічної мускулатури. Акцентується увага на особливості перинатальних факторів патології нервової системи у виникненні різних клінічних форм стертої дизартрії. Дослідженням та вивченням клінічних проявів, етіології і симптоматики легких форм дизартрії, механізмів розвитку порушень та методів їх корекції у різні роки займалися багато авторів. Під час обстеження дітей зі стертою дизартрією в рамках дослідження діагностично-проектувального етапу було виявлено сукупність різних неврологічних симптомів, що дозволили виокремити підгрупи дошкільників зі стертими формами дизартрії з урахуванням локалізації ураження. The influence of perinatal factors in the genesis of disorders in children with various forms of erased dysarthria is analyzed and the clinical and pedagogical characteristics of children with erased dysarthria are outlined. The study of blurred dysarthria is the subject of research in medical, pedagogical and linguistic disciplines. Symptoms of aberrant dysarthria are characterized by the presence of symptoms of microorganic lesions of the central nervous system: insufficient innervation of the organs of speech - the voice, articulatory and respiratory divisions; impaired muscular tone of the articulatory and facial muscles. The problems of prevention and early rehabilitation of the speech pathology of children in Ukraine, in particular as a result of organic brain damage, are of particular relevance both in providing psychological and pedagogical assistance to such patients and in their further social adaptation in society. Complex section of medical-psychological-pedagogical rehabilitation is the restoration of disorders of motor and speech disorders in children with erased dysarthria. Dysarthria is a severe disorder of speech accompanied by a disorder of articulation, phonation, speech breathing, tempo-rhythmic organization and intonational coloring of speech, as a result of which it loses its articulation and expressiveness.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16006
Appears in Collections:Кафедра дефектології та фізичної реабілітації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Galushchenko Viktoriya Ivanivna 2019.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.