Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16002
Title: Розвиток емоційно-мімічних засобів спілкування у дітей з порушенням и мовлення
Other Titles: The development of emotional facial means of communication in children with speech disorders.
Authors: Галущенко, Вікторія Іванівна
Galushchenko, Viktoriya Ivanivna
Keywords: емоції
емоційна лексика
емоційно-мімічні засоби
діти з порушеннями мовлення
корекційнорозвиваюча робота
emotions
emotional vocabulary
emotional facial products
children with speech disorders
correction and development work
Issue Date: 2015
Publisher: Видавнича група "Основа"
Citation: Галущенко В. І. Розвиток емоційно-мімічних засобів спілкування у дітей з порушенням и мовлення / В. І. Галущенко // Логопедія. - 2015. - №6. - С. 19-24.
Abstract: У статті розглядається питання вдосконалення шляхів корекційно-логопедичної роботи з дітьми з порушеннями мовлення через розвиток таких важливих компонентів просодичної сторони мовлення, як емоційно-мімічні засоби, що у багатьох випадках є несформованими у дітей означеної патології. Визначається необхідність проведення спеціальної корекційно - розвиваючої роботи з дітьми, що мають мовленнєві порушення, спрямованої на розвиток емоційної сфери, емоційної лексики, що сприяє розвитку мімічної та артикуляційної моторики, формуванню усіх компонентів мовленнєвої діяльності, комунікативній компетентності та здатності до аналізу. Проведення корекційної роботи відбувається за основними етапами, що включають завдання з: Знайомство дітей з основними емоціями (за наочним матеріалом); розрізнення емоційних станів за схематичними зображеннями; відтворення заданого стану з використанням різних виразних засобів; розуміти свої почуття і почуттів інших людей і вміння відтворювати це; розвиток емпатії, почуття обов'язку; розширення уявлень дітей про емоції, розвинення і збагачення емоційної лексики; продовження знайомства дітей з піктограмами, розвинення пантомімічні і мімічні навичок; удосконалення і збагачення «вокальної міміки»: (вираз емоцій в інтонації, тембрі, ритмі, вібрації голосу). The article discusses ways of improving correctional and speech therapy work with children with speech disorders through the development of important components prosodic aspects of speech as a means of facial emotional and that in many cases children are unformed abovementioned diseases. Determine the need for special corrective - developing work with children with speech disorders, aimed at developing the emotional sphere, emotional vocabulary that promotes mimic and articulation, the formation of all components of speech, communicative competence and capacity for analysis. Holding korektsinoyi work is on the main stages, including the task of: Getting children with basic emotions (by visual material); distinguishing emotional states by schematic images; given the state of play with different means of expression; understand their feelings and the feelings of others and the ability to play it; development of empathy, sense of duty; expanding notions of children about emotions, emotional expansion and enrichment of vocabulary; Children extension card icons, expansion and mimic pantomime skills; improvement and enrichment "vocal mimicry": (expression of emotions in intonation, timbre, rhythm, vibration voice), differentiation intonation differences at the level of perception and at the practical level; involving children playing mini-scenes and active participation in the theatrical game; develop empathy, imagination, imagination; enhance the transfer of emotional state in terms of speech; adequate expression of emotional state in communicative sphere. Proven efficacy of targeted specially-organized learning using teaching techniques of emotion and the accumulation of social experience in preschool children with speech disorders.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16002
Appears in Collections:Кафедра дефектології та фізичної реабілітації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Haluschenko V.pdf689.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.