Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15693
Title: Про деякі теоретичні підходи до психологічної підтримки літніх осіб у період карантину
Other Titles: Some theoretical approaches to psychological support for the elderly during quarantine
Authors: Коваленко, Олена
Keywords: elderly
model
psychological support
quarantine
літній вік
модель
психологічна підтримка
карантин
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Коваленко О. Про деякі теоретичні підходи до психологічної підтримки літніх осіб у період карантину / Олена Коваленко // Наука і освітa : наук.-практ. журнал. – 2022. – № 1. – С. 5-13.
Abstract: The article is devoted to the substantiation of the model of psychological support for elderly people who are in difficult life circumstances due to the quarantine restrictions. The views of scientists on the development of personality in elderly and the specifics of psychological support of the individual in difficult living conditions are analyzed and summarized. The patterns of mental development, mechanisms of personality development in elderly, elder person`s leading activity, mental neoplasms, features of the social situation of development are characterized; attention was focused on the features of aging personality. The essence, purpose and means of psychological support were analyzed. The need for a systematic analysis of scientific knowledge on the problem of psychological support of the elderly during quarantine was stated. The study is based on the personal-communicative approach, according to which a personality is the subject of interpersonal communication and conscious activity, that forms a dynamic unity, a system of various interconnected mental processes and properties. Psychological support is considered as a process (creation of conditions and opportunities that will promote a personality`s development) and the result (social situation of development, which corresponds to the age and individual features). It was emphasized that the psychological support of the elderly should be related, firstly, to the impact on their ability to analyze and evaluate life events and everything what happens to them, to adjust and update the meaning of their lives; secondly, to the organization of their own living space and time, regulation of their emotions and experiences; thirdly, to interpersonal communication, establishing and maintaining the necessary contacts with other people. Principles of the support were identified. Means (physical activity, intellectual activity, art, selfsuggestion, religious preferences, interaction etc.) of the support were defined. Factors (natural, anthropogenic and social environment; biological, social and psychological properties of the elderly) of the support were also defined. Methods (information and training) of the support were identified. Circles of interaction of an elderly person (immediate family and friends; acquaintances, relatives, persons who provide the elderly with certain professional services on a regular basis; various members of society with whom the elderly meet periodically) were identified. The model of psychological support for the elderly during quarantine was created. The main stages of such support were specified (study of psychological characteristics of the elderly, individual characteristics of those people who around and features of interaction between them; development and implementation of various means of influencing the elderly and those around them; the study of the effectiveness of the impact program). Обґрунтовано модель психологічної підтримки літніх осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах, пов’язаних з обмеженнями, зумовленими карантином. Проаналізовано і узагальнено погляди вчених на питання розвитку особистості у літньому віці та специфіки психологічної підтримки особистості у складних умовах життя. Констатовано необхідність здійснення системного аналізу наукового знання з проблеми психологічної підтримки літніх осіб у період карантину. В основу дослідження покладено особистісно-комунікативний підхід. Психологічну підтримку розглянуто як процес та результат. Наголошено, що психологічна підтримка літньої людини має бути пов’язана із впливом на її здатність аналізувати й оцінювати життєві події та те, що з нею відбувається, коригувати й оновлювати смисл свого життя; із організацією власного життєвого простору і часу, регулюванням своїх емоцій та переживань; із міжособистісним спілкуванням, встановленням і підтримкою необхідних контактів з іншими людьми. Визначено принципи такої підтримки, її засоби (фізична активність, інтелектуальна діяльність, мистецтво, самонавіювання, релігійні уподобання, взаємодія тощо), чинники (природне, антропогенне й соціальне середовище та біологічні, соціальні, психологічні властивості літньої особи), методи (інформування і навчання/тренування), кола взаємодії літньої людини (найближча родина та друзі; знайомі, родичі, особи, які на постійній основі літній людині надають певні професійні послуги; різні представники суспільства, з якими літня людина зустрічається періодично). Побудовано модель психологічної підтримки літньої людини у період карантин. Конкретизовано основні етапи такої підтримки (вивчення психологічних особливостей літніх осіб, індивідуальних особливостей тих, хто є поряд та особливостей взаємодії між ними; розробку і впровадження різних засобів впливу на літню людину та тих, хто є поряд з нею; вивчення ефективності здійсненої програми впливу).
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15693
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kovalenko.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.