Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15677
Title: Освітня мобільність у контексті розвитку людської цивілізації: перспективи та ризики
Other Titles: Educational mobility in the context of the development of human civilization: prospects and risks
Authors: Швидун, Людмила Тарасівна
Keywords: ХХІ століття
глобалізація
освітня мобільність
цивілізація
виклики та загрози
віртуальна мобільність
дистанційне навчання
інформаційні технології
XXI century
globalization
educational mobility
civilization
challenges and threats
virtual mobility
distance learning
information technologies
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Швидун Л. Т. Освітня мобільність у контексті розвитку людської цивілізації: перспективи та ризики / Л. Т. Швидун // Наукове пізнання : методологія та технологія. – 2022. – № 1 (49). – С. 30-35.
Abstract: Актуальність проблеми. Сучасний світ – це світ, який полонила глобалізація, стала основним чинником життєдіяльності людської цивілізації. Дослідниками цього явища з’ясовано, що глобалізація впливає на освіту, трансформуючи її. Результати глобалізаційних освітніх процесів можуть бути як позитивні, так і негативні. Щоб попередити можливі негативні наслідки глобалізації та переорієнтуватись на сучасні виклики, виникла необхідність розгляду проблем освіти, освітньої мобільності в контексті розвитку людської цивілізації. Адже освіта є чинником оновлення суспільства, способом адекватної відповіді людства на динаміку, мінливість, потужність прогнозованих або неочікуваних ризиків та трансформацій, а головною функцією освіти є розвиток людини, який можливий завдяки мобільності. Метою статті є осмислення взаємозв’язку освітньої мобільності та інформаційного світу, доведення актуальності та важливості освітньої мобільності, зокрема, віртуальної для життєдіяльності людства, його розвитку та відповідей на гострі проблеми сучасності. Методи. Поєднання методів філософії, філософії освіти, педагогіки, соціальної філософії дозволило дослідити наукову і довідкову літературу з проблем освітньої мобільності із подальшим їх аналізом. Результати. Доведено, що освітня мобільність явище непросте та неоднозначне, може зумовлювати не лише розвиток людини та суспільства, але й створювати проблеми. До негативних чинників, пов’язаних з мобільністю, відносено міграційні процеси, надмірне захоплення економізацією освіти, питання можливої втрати національної ідентичності, проблеми уніфікації та стандартизації тощо. Як приклад, розглянуто освітню віртуальну мобільність: з однієї сторони – перспективний напрям, з іншої – суттєво трансформує базові принципи організації освітніх відносин. Висновки. Глобалізація людської цивілізації, швидка зміна реальності, гуманітарна криза довели необхідність трансформації освіти, освітньої мобільності як її складової, що, в свою чергу, сприяло перегляду освітньої парадигми, переходу до навчання впродовж життя, динамічному розвиткові дистанційного навчання, модернізації освіти, появі нового перспективного виду – віртуальної освітньої мобільності. The urgency of the problem. The modern world is a world that has been captivated by globalization and has become a major factor in the life of human civilization. Researchers have found that globalization affects education by transforming it. The results of globalization educational processes can be both positive and negative. In order to prevent the possible negative consequences of globalization and refocus on modern challenges, it is necessary to consider the problems of education, educational mobility in the context of human civilization. After all, education is a factor in the renewal of society, a way to adequately respond to the dynamics, variability, power of projected or unexpected risks and transformations, and the main function of education is human development, which is possible through mobility. The aim of the article is to understand the relationship between educational mobility and the information world, to prove the relevance and importance of educational mobility, in particular, virtual for human life, its development and answers to pressing problems of today. Methods. The combination of methods of philosophy, philosophy of education, pedagogy, social philosophy allowed to study the scientific and reference literature on the problems of educational mobility with their subsequent analysis. Results. It is proved that educational mobility is a difficult and ambiguous phenomenon, it can cause not only the development of man and society, but also create problems. Negative factors related to mobility include migration processes, excessive enthusiasm for the economization of education, the issue of possible loss of national identity, problems of unification and standardization, and so on. As an example, we consider educational virtual mobility: on the one hand – a promising direction, on the other – significantly transforms the basic principles of educational relations. Conclusions. Globalization of human civilization, rapid change of reality, humanitarian crisis proved the need to transform education, educational mobility as its component, which, in turn, contributed to the revision of the educational paradigm, transition to lifelong learning, dynamic development of distance learning, modernization of education, new promising – virtual educational mobility.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15677
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shvydun.pdf306.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.