Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14819
Title: Теоретичні та методичні засади фізичного виховання дітей дошкільного віку з порушеннями зору
Other Titles: Theoretical and methodological principles of physical education of preschool children with visual impairments
Authors: Форостян, Ольга Іванівна
Forostjan, Olha Ivanivna
Keywords: фізичне виховання
сліпі та слабозорі діти
корекція
professional labor competence
competence approach
professional stability
pupils with impaired mental and physical development
socialization
Issue Date: 2015
Publisher: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Citation: Форостян О. І. Теоретичні та методичні засади фізичного виховання дітей дошкільного віку з порушеннями зору / О. І. Форостян // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. - 2015. - Вип. 29. - С. 125-130.
Abstract: У статті наводяться результати теоретичних та методичних засад фізичного виховання на функції зорового аналізатора в дітей дошкільного віку з порушеннями зору. Аналіз літературних даних свідчить, що дошкільники з порушенням зору не мають повноцінний фізичної готовності до школи. Це знижує рухову активність, рухливість дітей у школі. Раціональне використання різноманітних засобів та методів фізичного виховання, дозволяє попередити рухові вади, нормалізувати хід фізичного розвитку та значною мірою подолати вторинні порушення у дітей дошкільного віку з порушеннями зору, а також поліпшити зорові функції. Вплив занять фізичними вправами на розумову працездатність та самоконтроль показують, що систематичні фізичні вправи, ігри, прогулянки позитивно позначаються на центральній нервовій системі, на діяльності всіх органів і систем, запобігають стомленню й перевтомі, створюють позитивний стан, тим самим поліпшуючи життєдіяльність і підвищують працездатність організму. Окрім цього, фізичне виховання є могутнім засобом підготовки дітей з порушеннями зору до суспільно-корисної праці та життя у суспільстві. The problem of formation of professional competence of working students of a special school. On the basis of follow-up data and literature analyzes the employment of graduates in violation of psychophysical development. The reasons which explain the poor stability of the mentally retarded professional after graduating from high school and vocational school of labor. The structure of professional competence and labor, which are defined based on the direction of the teacher of labor training on the formation of its structural components. The competence approach is seen as a tool and as a result of training activities, in particular, labor training. The importance of the basic components of professional and labor competencies in the process of becoming the future of working, in particular, such as knowledge, skills, career guidance work, motivation to learn, value attitude to the students' knowledge, the ability to self-education. Attention is drawn to the need for careful selection professions under special schools, the need for a close connection with the production of training, technical progress. The list of regulatory documents of the Ministry of Education of Ukraine, which regulates the introduction in the educational process of school the competence approach.The problems for the teacher to build competencies in lessons of labor training. It is planned to guide further work to overcome these shortcomings.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14819
Appears in Collections:Кафедра дефектології та фізичної реабілітації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Forostjan Olha Ivanivna.pdf457.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.