Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1445
Title: Інтегративна роль композиції у фаховій підготовці вчителя образотворчого мистецтва
Other Titles: Интегративная роль композиции в профессиональной подготовке учителя изобразительного искусства
Integrative role of composition in professional training of art teachers
Authors: Семенова, Олена Віталіївна
Семенова, Елена Витальевна
Semenova, Olena
Keywords: композиція
інтеграція
вчитель образотворчого мистецтва
композиция
интеграция
учитель изобразительного искусства
composition
integration
art teacher
composition
integration
art teacher
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Семенова О. В. Інтегративна роль композиції у фаховій підготовці вчителя образотворчого мистецтва / О. В. Семенова // Наука і освіта. – 2016. – №6. – С. 111-115.
Abstract: У статті проаналізовано теоретичні аспекти інтегрованого навчання, розглянуто поняття «композиція» в різних видах мистецтва: у музиці, хореографії, літературі, мистецтвознавстві. Визначено, що композиція як навчальний предмет інтегрує в собі загальні та специфічні особливості побудови художнього твору. Крім того, досліджено поняття «композиція» в різних жанрах образотворчого мистецтва: декоративно-прикладному, дизайні, малюнку, живописі. Результативність освітнього процесу професійної підготовки майбутніх вчителів образотворчого мистецтва залежить від складових педагогічної системи. До них відносяться зміст, форми, методи і засоби, за допомогою яких відбувається формування художньо-педагогічної та художньо-творчої компетентності, які є визначальними при підготовці педагогів-художників. Для забезпечення ефективного функціонування педагогічної системи існує блок спеціальних дисциплін, до яких відносяться малюнок, живопис, скульптура, графіка та ін. Дані предмети на змістовному рівні повинні забезпечуватися відповідними міжпредметних зв'язками. Засобом для досягнення їх єдності є композиція, яка інтегрує в собі загальні та специфічні особливості побудови художнього твору. Метою статті є визначення інтеграційних основ композиції в професійній підготовці майбутнього вчителя образотворчого мистецтва. Композиція як навчальний предмет викладається у всіх вузах мистецького циклу. Виходячи з цього, курс композиції в професійній підготовці майбутнього вчителя образотворчого мистецтва за своїм змістом традиційно ділиться на теоретичний і практичний розділи. Перший з них охоплює теорію композиції; другий - систему вправ, виконання яких дозволяє студентам засвоїти універсальні закони, правила, прийоми і засоби формальної композиції, тобто побудова безпредметних зображень. Результативность образовательного процесса профессиональной подготовки будущих учителей изобразительного искусства зависит от составляющих педагогической системы. К ним относятся содержание, формы, методы и средства, с помощью которых происходит формирование художественно-педагогической и художественно-творческой компетентности, которые являются определяющими при подготовке педагогов-художников. Для обеспечения эффективного функционирования педагогической системы существует блок специальных дисциплин, к которым относятся рисунок, живопись, скульптура, графика и т. д. Данные предметы на содержательном уровне должны обеспечиваться соответствующими межпредметными связями. Средством для достижения их единства является композиция, которая интегрирует в себе общие и специфические особенности построения художественного произведения. Целью статьи является определение интегративных основ композиции в профессиональной подготовке будущего учителя изобразительного искусства. Композиция как учебный предмет преподается во всех вузах художественного цикла. Исходя из этого, курс композиции в профессиональной подготовке будущего учителя изобразительного искусства по своему содержанию традиционно делится на теоретический и практический разделы. Первый из них охватывает теорию композиции; второй – систему упражнений, выполнение которых позволяет студентам усвоить универсальные законы, правила, приемы и средства формальной композиции, то есть построение беспредметных изображений. The efficiency of educational process of future art teachers’ professional training depends on the components of pedagogical system. They include content, forms, methods and means that are used to form artistic-pedagogical and artistic-creative competence which is determinant in art teachers training. The effective functioning of pedagogical system is provided by a block of profession-related subjects which includes drawing, painting, sculpture, graphic art, etc. In terms of their con-tent, these subjects should have corresponding cross-curriculum connections. Their unity can be achieved by means of com-position, which integrates common and specific features of the formation of the work of art. The purpose of the article is to define integrative basis of composition in professional training of future art teachers. Composition as a subject is taught in all universities for art. The course of composition is traditionally divided into theoretical and practical sections in professional training of future teachers of art. The first one covers the theory of composition; the second one covers the system of exercises which give students an opportunity to learn universal laws, rules, techniques and means of formal composition that is the structure of non-figurative images. We have discovered that the principles of unity, rhythm, proportion, symmetry and com-position center; universal means of expression (statics and dynamics, contrast, shade, vertical and horizontal) and specific means of expression (dot, lines, stroke, shape, color, light, texture, background and aspect angle) are studied not only at com-position lessons but also in all profession-related subjects; they are integrative basis of composition in training future art teachers, consequently, there is an intrasubject integration where general artistic and special disciplines are combined (draw-ing, painting, sculpture, graphic art).
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1445
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Семенова О. В..pdf295.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.