Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1440
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Мартынова, Раиса Юрьевна | - |
dc.contributor.author | Мартинова, Раїса Юріївна | - |
dc.contributor.author | Martynova, Raisa Yuriivna | - |
dc.date.accessioned | 2019-02-05T09:02:46Z | - |
dc.date.available | 2019-02-05T09:02:46Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Мартынова, Р. Ю. Характеристика педагогической интеграции в исследованиях отечественных и зарубежных ученых / Р. Ю. Мартынова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 6. – С. 100-106. | uk |
dc.identifier.issn | 2311-8466 | - |
dc.identifier.uri | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1440 | - |
dc.description.abstract | В статье представлена дифференциация понятий «межпредметные связи» и «интегрированное обучение» и изложена краткая история развития педагогической интеграции на основе совершенствования межпредметных связей до уровня их слияния в единую педагогическую общность. В настоящее время педагогическая интеграция прослеживается во всех ее формах: во взаимосвязи действий по обучению и воспитанию молодежи; во взаимосвязи содержания обучения различным дисциплинам, причем не только близким (математика, физика), но и разноплановым (информатика, иностранный язык); во взаимосвязи видов деятельности по отношению к изучению основного предмета. Реализуется педагогическая интеграция путем создания «практического синтеза», то есть: соединения в один учебный предмет содержания смежных предметов; применения однотипных приемов и методов обучения синтезируемому предмету; слияния организационных форм обучения разным предметам в одно организационнометодическое единство, функционирующее в одном процессе обучения У статті представлено диференціацію понять «міжпредметні зв’язки» й «інтегроване навчання» та викладено коротку історію розвитку педагогічної інтеграції на основі вдосконалення міжпредметних зв’язків до рівня їх злиття в єдину педагогічну спільність. Наразі педагогічна інтеграція простежується у всіх її формах: у взаємозв’язку дій з навчання та виховання молоді; у взаємозв’язку змісту навчання різних дисциплін, при чому не тільки близьких (математика, фізика), а й різнопланових (інформатика, іноземна мова); у взаємозв’язку видів діяльності по відношенню до вивчення основного предмета. Реалізується педагогічна інтеграція шляхом ство- рення «практичного синтезу», тобто: з’єднання в один навчальний предмет змісту суміжних предметів; застосування однотипних прийомів і методів навчання предмету, що синтезується; злиття організаційних форм навчання різних предметів в одну організаційно-методичну єдність, що функціонує в одному процесі навчання.The article presents differentiation of the notions “interdisciplinary connections” and “integrative education”. A brief characteristics of the history of pedagogical integration development on the basis of interdisciplinary connections perfection to the level of their merging into one pedagogical unity is given. Nowadays pedagogical integration can be traced in all its forms: in interconnection of actions concerning youth education and upbringing; in interconnection of content of different subjects teaching, moreover not only related subjects (such as mathematics and physics) but socalled unconnected subjects (computer sciences and foreign languages); in interconnection of different activities as to the major subject learning. Pedagogical integration is realized by creating “practical synthesis”, it means: joining the content of related subjects into one academic discipline; applying similar methods and techniques of teaching synthesized subject; merging organizational forms of teaching different subjects into one organizational-methodic unity which functions in one educational process. | uk |
dc.language.iso | other | uk |
dc.publisher | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського | uk |
dc.subject | педагогическая интеграция | uk |
dc.subject | межпредметные связи | uk |
dc.subject | процессуальная общность | uk |
dc.subject | практический синтез | uk |
dc.subject | смежные науки | uk |
dc.subject | разнотипные предметы | uk |
dc.subject | интеграция и дифференциация | uk |
dc.subject | педагогічна інтеграція | uk |
dc.subject | міжпредметні зв’язки | uk |
dc.subject | процесуальна спільність | uk |
dc.subject | практичний синтез | uk |
dc.subject | суміжні науки | uk |
dc.subject | різнотипні предмети | uk |
dc.subject | інтеграція і диференціація | uk |
dc.subject | pedagogical integration | uk |
dc.subject | interdisciplinary connections | uk |
dc.subject | procedural unity | uk |
dc.subject | practical synthesis | uk |
dc.subject | related subjects | uk |
dc.subject | different subjects | uk |
dc.subject | integration and differentiation | uk |
dc.title | Характеристика педагогической интеграции в исследованиях отечественных и зарубежных ученых | uk |
dc.title.alternative | Характеристика педагогічної інтеграції в дослідженнях вітчизняних і закордонних вчених | uk |
dc.title.alternative | Characteristics of pedagogical integration in the researches of ukrainian and foreign scholars | uk |
dc.type | Article | uk |
Appears in Collections: | 2016 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Мартынова Р. Ю..pdf | 333.51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.