Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1377
Title: Особливості вивчення іноземної мови як складової системи підготовки майбутніх екологів
Other Titles: Особенности изучения иностранного языка как составляющей системы подготовки будущих экологов
Features of foreign language learning asa system component of future ecologists training
Authors: Каричковська, С. П.
Каричковская, С. П.
Karychkovska, S.
Keywords: іноземна мова
майбутній еколог
навчання
системність
компоненти
професійно зорієнтоване навчання
метод
иностранный язык
будущий эколог
обучение
системность
компоненты
профессионально-ориентированное обучение
метод
foreign language
future environmentalist
teaching
consistency
components
professionally-oriented education
method
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Каричковська, С. П. Особливості вивчення іноземної мови як складової системи мідготовки майбутніх екологів / С. П. Каричковська // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 6. – С. 17-22.
Abstract: У статті автор розглядає особливості вивчення майбутніми екологами іноземної мови за професійним спрямуванням у вищих навчальних закладах. Розглянуто поняття загальнодидактичних принципів навчання, здійснено аналіз системи навчання іноземної мови з точки зору різних компонентів, зокрема рівнів навчання та керування, основних компонентів, різних методичних концепцій навчання тощо. Здійснено аналіз тенденцій розвитку сучасних технологій навчання. Розкрито методичні принципи організації професійно зорієнтованого навчання.В статье автор исследует особенности изучения будущими экологами иностранного языка по профессиональному направлению в высших учебных заведениях. Рассмотрены понятия общедидактических принципов обучения, осуществлен анализ системы обучения иностранному языку с точки зрения различных компонентов, в частности уровней обучения и управления, основных компонентов, различных методических концепций обучения и т. п. Осуществлен анализ тенденций развития современных технологий обучения. Раскрыты методические принципы организации профессионально-ориентированного обучения. На основе проведенного анализа можем сделать следующие выводы:- одной из приоритетных задач в процессе подготовки современного специалиста является изучение ино- странного языка; - система обучения иностранному языку предполагает реализацию задач подготовки будущего эколога в соответствии с международными требованиями сегодняшнего дня; - определяющим звеном системности в обучении иностранному языку является обусловленые социальным заказом общества цели обучения; - содержание обучения иностранным языкам основывается на различных методических концепциях; - в настоящее время существует тенденция к усилению коммуникативной направленности учебного процесса; - в формировании мотивационной сферы будущих специалистов-экологов определяющее влияние имеет профессионально ориентированное обучение; - моделирование ситуаций профессионального общения создает максимальное сближение учебного про- цесса и профессиональной коммуникации на иностранном языке. Для овладения студентами коммуникативной компетенцией, то есть коммуникативными умениями, сформированными на основе языковых знаний, навыков и умений, преподаватель иностранного языка должен использовать современные методы обучения, сочетающие коммуникативные и познавательные цели. Инновационные методы обучения иностранным языкам, направленные на развитие и самосовершенствование личности, на раскрытие ее резервных возможностей и творческого потенциала, создают предпосылки для эффективного улучшения учебного процесса в высших учебных заведениях.The article explores the features of studying a foreign language for professional purposes by future ecologists in higher educational establishments. In particular, the notion of general didactic training principles were analyzed, verbal and nonverbal means of implementing professional communication were discussed, the concept of a system in terms of pedagogy was defined, the analysis of the system of foreign language teaching in the context of the various components including levels of education and management, its main components, teaching concepts etc. was made. The methods, forms and teaching aids as the basic categories of techniques and training system as a whole were defined. The emphasis on the relationship of all elements of the education system was made. Methodological principles of professionaloriented training were revealed and levels of professional communication were singled. The analysis of trends of modern learning technologies was made. Classification of teaching materials was carried out; the peculiarities of working with professional texts were explored. The carried out research makes it possible to make the following conclusions: - studying a foreign language is one of high-priority tasks of training modern specialists; - the system of foreign language teaching involves mplementation of tasks related to training future ecologists according to international requirements of the present day; - a determinative aspect of consistency in teaching foreign languages is training objectives determined by society demands; - the content of foreign language teaching is based on various methodological conceptions; - nowadays there is a tendency for intensifying communicative orientation of the learning process; - professional-oriented training has determining influence in forming future environmentalists’ motivation sphere ; - simulated situations of professional communication facilitate closest possible relationships of the learning process and professional communication. For the purpose of students’ mastering communicative competency, that is communicative abilities formed on the basis of linguistic knowledge, abilities and skills, the teacher should use modern teaching methods which combine communicative and cognitive objectives. Innovative methods of foreign language teaching aimed at personality development and self-improvement, at discovering its spare capacity and creative potential create opportunities for effective improvement of the learning process at higher educational establishments.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1377
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Каричковська С. П..pdf329.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.