Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1375
Title: Соціалізація особистості учнів методами вивчення української літератури
Other Titles: Социализация личности учащихся методами изучения украинской литературы
Socialization of pupil’s personality by means of studying ukrainian literature
Authors: Благун, Н. М.
Blahun, N.
Keywords: соціалізація
художня література
програмовий матеріал
самореалізація
національна свідомість
социализация
художественная литература
программный материал
самореализация
национальная сознательность
socialization
fiction
programme materia
self-realization
national consciousness
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Благун, Н. М. Соціалізація особистості учнів методами вивчення української літератури / Н. М. Благун // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 6. – С. 5-11.
Abstract: У статті описано підходи до формування соціалізації особистості через призму вивчення української літератури. Проаналізований зміст програмового матеріалу учнів загальноосвітніх навчальних закладів наводить на думку про те, що представлені в художніх творах національні ідеали безперечно допомагають становленню соціалізації особистостей.В статье описаны подходы к формированию социализации личности методами изучения украинской литературы. Известно, что литература является самым важным приѐмом познания изменений мира. Приѐмы создания художественных образов и характеров, общественных ситуаций и коллизий, представленные выдающимися писателями, имеют мощный воспитательный потенциал. Психолого-педагогическая наука доказала, что становление личности происходит в период от 12 до 17 лет, потому что именно в это время самого большого уровня эволюции приобретают самосознание и духовно-моральные качества детей среднего и старшего школьного возраста. Следует отметить, что в становлении социализации личности весомого значения приобретает выделение духовном воспитание национального самосознания, идеала. Касательно чувственной сферы, на первый план выходит чувство долга, патриотизма, достоинство, самоуважение, гордость и честь. Волевой аспект предусматривает соблюдение дисциплинированности, организованности и целеустремлѐнности человека как существа умного. Весомое место в формировании социализации личности занимает семейное воспитание, потому что в представленных темах уделено значительное внимание изучению духовноморальных, родственно-бытовых, родственно-эстетических воспитательных традиций, отраженных в произведениях украинских авторов. Учащиеся получают право характеризировать образы-персонажи литературного сочинения с мотивацией их поступков и поведения в разных обстоятельствах жизни; аргументировать личные суждения по поводу прочитанного на фоне осознания ценностей родственных отношений; высказывать личное отношение к литературным героям. Доминирующим в упомянутом процессе является, безусловно, национальное самосознание. Фундаментом последнего, с одной стороны, есть знание о народе как общности политической, экономической, психологической, духовной (и в этом комплексе осознанием ученика собственного места и роли), а с другой стороны – данных о его отдельных представителях, которые воплощают в себе самые типичные черты характера и менталитета земляков, выражают и отстаивают интересы украинцев, на базе чего и формируются представления о типичных чертах и параметрах генофонда, а также качеств национального характера и общества в целом. Рассмотрев тематику преподавания украинской литературы ученикам общеобразовательных учебных заведений, делаем вывод о том, что представленные в художественных произведениях национальные и общечеловеческие факторы безоговорочно помогают становлению социализации личности, формируют духовно богатого индивидуума, гражданина-патриота, который владеет высокими этическими и моральными достоинствами, уважает прошлое, заботится о будущем своего народа, Украины.The article describes the approaches to the formation of personality socialization by means of studying Ukrainian literature. It is known that literature is the most important method of perceiving changes of the world. The ways of creating artistic images and characters, situations and social conflicts represented by outstanding writers have powerful educational potential. Psycho-pedagogical science has proven that personality is being developed from 12 to 17 years, because this is the very period when evolution of self-consciousness as well as moral and spiritual qualities of secondary school-age children is reaching its highest level. It should be noted that in the development of personality socialization the spiritual world of an individual is of prime importance. For example, in the rational sphere we see the education of national consciousness. Regarding the sensual sphere, the foreground is the sense of duty, patriotism, dignity, selfesteem, pride and honour. Volitional aspect provides observance of discipline, self-organization and determination of a man as an intelligent being. Family education takes an important place in the formation of socialization, because considerable attention is paid in the presented topics to the study of spiritual and moral, family and domestic, family and aesthetic educational traditions reflected in the works of Ukrainian authors. Pupils can characterize characters of literary works with the motivation for their actions and behaviour in different circumstances of life; to give reasons for their personal judgments about the reads on a background of understanding the importance of family relations; to express personal attitude to the literary heroes. A dominating aspect in the above mentioned process is certainly the national consciousness. Its basis, on the one hand, is knowledge about the people as a political, economic, psychological, and spiritual (traditions, customs, rituals, history) community; and on the other hand, it is the information about its individual representatives who are the embodiment of the most typical features of the character and mentality of his/her countrymen, express and defend the interests of Ukrainians, on the basis of which one can have the idea about the typical features and parameters of the gene pool, as well as character of the nation and society as a whole. After considering the themes for teaching Ukrainian literature to pupils of secondary schools, we can conclude that national and panhuman factors represented in literary works unconditionally facilitate the development of personality socialization, forming a spiritually rich individual, citizen-patriot, who possesses the highest ethical and moral virtues, respects the past, cares about the future of his/her nation, Ukraine.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1375
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Благун Н. М..pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.