Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13736
Title: Comprehension of definitions as a way to develop scientific critical thinking in students
Other Titles: Осмислення дефініцій як спосіб розвитку наукового критичного мислення в учнів
Authors: Слюсаренко, Марія Іванівна
Слюсаренко, Мария Ивановна
Sliusarenko, Mariia Ivanivna
Keywords: scientific and pedagogical activity
definitions
learning method
alternation of theory and practice
knowledge acquisition
науково-педагогічна діяльність
дефініції
методи навчання
чергування теорії та практики
здобування знання
Issue Date: 2021
Publisher: South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky
Citation: Sliusarenko M. І. Comprehension of definitions as a way to develop scientific critical thinking in students / М. І. Sliusarenko // Каледоскоп мов. - 2021. - № 5 (200). - С. 77-80.
Abstract: Modern higher education is designed to form a competent professional for a particular professional field, as well as to create new academicians and pedagogical staff. Instilling a love of science, developing critical thinking, and skills of nonstandard academic research is a priority of productive learning. An important factor for achieving the goal in the learning process is the appropriate method. The discipline «Fundamentals of Scientific Research» prepares students for scientific and creative activities, writing articles, term papers, and graduation theses papers. In the process of studying the discipline, students must also master scientific concepts and their definitions. It contains a significant amount of complex theoretical material, so it is recommended to combine both theory and practice, involve students in direct comprehension of certain theoretical provisions, including definitions. The article proposes and describes a method for stimulating educational activity and a method for developing cognitive activity, in European education, this method of teaching is called research. During the study, students comprehend the options proposed by the teacher definitions of certain concepts (methodology and method), that is, they make the first attempts at scientific research, based on the views of individual scientists. The completion of the task is followed by a discussion, during which students exchange views and clarify unclear points under the guidance of the professor. This method for mastering theoretical material helps students understand the existence of contradictions in the definition of scientific concepts and the essence of these contradictions, activates the process of cognition and promotes critical thinking, opens the path to new knowledge, promotes academic abilities, and instills a love for scientific research. Сучасна вища освіта покликана формувати компетентного професіонала для певної сфери діяльності, а також ростити науково-педагогічні кадри. Прищеплення любові до науки, розвиток критичного мислення та навичок наукового творчого пошуку є одним із пріоритетних завдань продуктивного навчання. Важливим фактором для досягнення мети у процесі навчання є доцільно вибраний метод. Навчальна дисципліна «Основи наукових досліджень» має на меті підготувати студентів до наукової творчої діяльності, написання статей і курсових і кваліфікаційних робіт, вона містить значну кількість складного теоретичного матеріалу, для викладу якого актуальним є чергування теорії та практики, залучення студентів до безпосередньої участі в осмисленні окремих теоретичних положень, зокрема і визначень понять. У статті запропоновано й описано метод стимулювання навчальної діяльності та метод розвитку пізнавальної діяльності, за якого студенти осмислюють запропоновані викладачем варіанти дефініцій певних понять і письмово оформлюють власні погляди, тобто вони роблять перші спроби наукового пошуку, спираючись на погляди окремих учених. Після виконання завдань відбувається обговорення, під час якого студенти під керівництвом викладача обмінюються думками, уточнюють незрозуміле. Такий метод опанування теоретичного матеріалу допомагає студентам усвідомити факт існування суперечностей у визначенні наукових понять і сутність цих суперечностей, активізує процес пізнання та сприяє критичному мисленню, демонструє шлях до нових знань, сприяє розвитку наукових здібностей і формуванню любові до наукового пошуку.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13736
Appears in Collections:Кафедра теорії та методики практичної психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sliusarenko Mariia .pdf206.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.