Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1369
Title: Застосування елементів нових видів спортивних ігор у фізичному вихованні як дієвий засіб популяризації спорту й розвитку фізичної підготовленості дітей 5-6 років
Other Titles: Применение элементов новых видов спортивных игр в физическом воспитании как действенное средство популяризации спорта и развития физических способностей детей 5-6 лет
Implementation of elements of new sports games in physical education as an effective way of sports popularization and physical development of 5-6-year-old children
Authors: Петренко, Г. В.
Petrenko, H.
Keywords: діти 5-6-річного віку
нові спортивні ігри
фізкультурне обладнання з поліпропілену
дети 5-6 лет
дошкольное воспитание
новые спортивные игры
физкультурное оборудование из полипропилена
5-6-year-old children
preschool education
new sports games
sports equipment made of polypropylene
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Петренко, Г. В. Застосування елементів нових видів спортивних ігор у фізичному вихованні як дієвий засіб популяризації спорту й розвитку фізичної підготовленості дітей 5-6 років / Г. В. Петренко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 4. – С. 176-182.
Abstract: У статті проаналізовано й обґрунтовано впровадження елементів нових видів спортивних ігор у фізичне виховання дітей 5-6-річного віку, наведено результати тестування фізичної підготовленості старших дошкільників. За результатами дослідження можна зробити висновок, що ігри з елементами спорту є ефективним засобом оздоровчого впливу на організм дитини; вони сприяють стимуляції емоційного насичення занять та, формуючи мотивацію активної участі, забезпечують достатній рівень та якість виконання рухових дій.Проблема здоровья, физического развития и физической подготовленности детей дошкольного возраста остается актуальной, поскольку факторы, влияющие на решение данной проблемы, остаются неизменными: недостаточная двигательная активность и неудовлетворительная эмоциональная насыщенность занятий с дошкольниками. Цель статьи – проанализировать и обосновать внедрение элементов новых видов спортивных игр в физическом воспитании детей 5-6 лет. Игровые задания, которые предлагались детям, имели три уровня сложности: адаптивно-развивающий, подготовительно-технический, активно-игровой. На адаптивноразвивающем уровне происходило распределение игровых упражнений и подвижных игр, которые содержат двигательные действия из основных движений, составляющих основу технических приемов игры с элементами спорта. Они направлены на ознакомление и интерес детей к играм и упражнениями со спортивным инвентарем, а также на формирование умения чувствовать свойства этого инвентаря. На подготовительно-техническом уровне игры с элементами спорта распределялись по блокам усвоения двигательных действий, относящихся к техническим игровым приемам определенных игр спортивного характера. На активно-игровом уровне закреплялись и совершенствовались двигательные навыки, в том числе основных и доступных технических приемов игр с элементами спорта. Так, на примере применения элементов пляжного тенниса занятия на первом этапе проводились по методике круговой тренировки, когда отрабатывалась техника. На втором этапе – игра через сетку, отработка техники. На третьем этапе – игра по упрощенным правилам. По результатам исследований физической подготовленности (физических способностей) детей старших групп определен прирост следующих показателей в экспериментальной группе: бег 10 м (скоростная способность), прыжок в длину с места (скоростно-силовая), метание теннисного мяча на дальность (скоростно-силовая), метание теннисного мяча в мишень (ловкость). Таким образом, вышеперечисленные результаты свидетельствуют о положительном влиянии внедрения спортивно-ориентированных технологий в физическое воспитание на показатели общей физической подготовленности детей.The problem of preschoolers’ health, physical development and physical fitness remains relevant as long as factors that cause these problems remain unchanged – lack of physical activity and poor emotional intensity of preschoolers’ activities. The purpose of this article is to analyze and to explain the implementation of the elements of new sports games in physical education of 5-6-year-old children. Game exercises for children had three levels of complexity: adaptive and developmental, preparatory and technical, and active game level. At the adaptive and developmental level game exercises and outdoor games that involve physical actions from fundamental movements which are the basis of game techniques with elements of sports were categorized. They are targeted at children’s familiarization with games and exercises with sports equipment, at causing their interest in them as well as at getting used to this equipment (balls, rackets, etc.). At the preparatory and technical level, games with elements of sport were divided into blocks of mastering motor actions related to game techniques of certain sports games. Active game level involved reinforcing and improving motor skills, including fundamental and available game techniques of sports games. For example, beach tennis elements were implemented using the method of circuit training when practicing the technique at the first stage of the classes. The second stage involved playing over the net and mastering the technique. The third part involved playing the game according to simplified rules. According to the results of the study of senior preschoolers’ physical fitness (physical capacity), improvement of the following indicators in the experimental groups was observed: 10 metres’ run (fast moving ability), standing long jump (fast moving and strength), tennis ball throw for distance (fast moving and strength), tennis ball throw into the target (dexterity). Thus, the above mentioned results confirm positive impact of implementing sports-oriented technologies into physical education on children’s physical fitness.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1369
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Петренко Г. В..pdf373.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.