Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13499
Title: Особливості задоволеності життям та оманливості в юнацькому віці
Other Titles: Features of life satisfaction and deceptiveness in adolescence
Authors: Косьянова, Олена Юріївна
Косьянова, Елена Юрьевна
Kosyanova, Olena Yuriivna
Назарук, Олена
Keywords: life satisfaction
general level of life satisfaction
motives and reasons for deception
deceptiveness of personality
задоволеність життям
оманливість особистості
мотиви та причини брехні
загальний рівень задоволеності життям
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Косьянова О. Особливості задоволеності життям та оманливості в юнацькому віці / Олена Косьянова, Олена Назарук // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2021. – № 4. – С. 36-45.
Abstract: Many researchers in various fields of psychology, as well as specialists who are not related to psychological study, such as sociologists, political scientists, economists, have considered such a phenomenon as “life satisfaction” in recent decades. There is also a heightened interest in life satisfaction in the applied aspect. The state of the personality in the psychological point of view is determined more often by emotional stability, stress resistance, high motivation, therefore, in a word, harmonious relations in the world around and with oneself. The researchers are faced with the question: “How can you achieve life satisfaction using such a harmonious construction?”. Life satisfaction can act as a constant feature and tool for achieving and realizing a person's life path in general. This phenomenon is associated in psychological studies with such names as: M. Argyle, A. Maslow, V. Frankl, R. R. May, E. Benko, etc. According to the general life satisfaction, which is closely related to the given problem of important aspects of life (self-esteem; family; friendship; social aspects, such as: work, learning activity; economic and social status, etc.). In the meantime, all these person`s spheres of life are closely connected with one more phenomenon, namely the deceptiveness of personality. But as the study of different age periods shows, it is especially important that the characteristic feature of the personality is manifested in adolescents. It is in this age and the propensity to deceive can influence the future behavioral strategies and leave a mark on the whole path of life. The aim of this study was to find the features of life satisfaction and the specifics of delusional personality in adolescence. A total of 48 young people aged 18 to 23 took part in the study. The following research methods were used: theoretical (classification, structuring and analysis of approaches to the study and understanding of delusion and life satisfaction in the psychological literature); empirical (test methods: Life Satisfaction Questionnaire (M. M. Melniko va), The Satisfaction With Life Scale (SWSL; E. Diner (1985)); Multidimensional-Functional Diagnosis of Lies (V. P. Pryadein, I. A. Tserkovnikov), “Motives of Telling Lies” by I. P. Shkuratova, as well as mathematical and statis tical (data processing was done using Microsoft Excel, SPSS 26.0 for Windows XP). The correlation analysis revealed the presence of significant positive and negative relationships at the level of 1% and 5% between the causes and motiva tions of delusion, its components with life satisfaction. The obtained correlation relationships confirm the assumptions about the interconnectedness and mutual influence of the studied indicators of delusion and life satisfaction. The groups of subjects with high and low level of life satisfaction (according to E. Diner) were determined: the group with high value indicator of the general level of life satisfaction (HLS, n = 12) and the group with low value indicator of the gen eral level of life satisfaction (LLS, n = 16 ), which made it possible to study the psychological features of deception, motivation to use deceptiveness in everyday life in all spheres of life and study the peculiarities of the content of the components of motivation to use deceptiveness in adolescence. В останні десятиліття багатьма дослідниками в різних областях психології, а також не пов’язаними з психологічними дослідженнями спеціалістами, такими як: соціологи, політологи, економісти, розглядається такий феномен,  як задоволеність життям. Також зростає зацікавленість задоволеністю життям і в прикладному аспекті. Найчастіше стан особистості в психологічному значенні визначається емоційною стабільністю, стресостійкістю, високою мотивацією, отже, одним словом, гармонійними відносинами в навколишньому світі та з самим собою. Перед дослідниками постає питання: «Яким чином можливо досягти задоленістю життям, використовуючи такий гармонійний контструкт?». Задоволеність життям може виступати як постійна особливість і як інструмент задля досягнення та реалізації життєвого шляху людини взагалі. У психологічних дослідженнях цей феномен пов'язаний з такими іменами, як: М. Аргайл, А.Маслоу, В.Франкл, Р.Р Мей, Є. Бенко, Е. Diener та іншими. Відносно загальної задоволеності життям, яке тісно пов'язано із задоволеністю важливих сферах життя (самооцінка; сі м'я; дружба; соціальні аспекти, такі як: робота, учбова діяльність; економічний та соціальний статуси, та ін.). Водночас усі ці сфери життя людини тісно пов'язані ще з одним феноменоменом – оманливістю особистості. Особливо важливо, як показують дослідження різних вікових періодів, ця характерологічна особливість особистості проявляється в юнацькому віці. Саме в цьому віці схильність до обману може вплинути на стратегії поведінки в майбутньому та відкласти слід на всьому життєвому шляху. Метою цього дослідження був пошук особливостей задоволенності життям та специфіки оманливості особистості в юнацькому віці. Всього в дослідженні приймали участь 48 осіб юнацького віку від 18 до 23 років. Методи дослідження: теоретичні (класифікація, структуризація та аналіз підходів до вивчення і розуміння омани та задоволеності життям у психологічній літературі); емпіричні (тестові методики: опитувальник задоволеність життям М. М. Мельникової, шкала «Задоволеність життям» Е. Дінера (SWSL) (1985); багатомірно–функціональна діагностика брехні (В. П. Прядеїн, І. А. Церковнікова), «Мотиви брехні» І. П. Шкуратової; «Причини брехні» І. П. Шкуратової, а також математико-статистичні (обробка даних зроблена за допомогою програми «Microsoft Excel», «SPSS 26.0 для Windows ХР»). Проведений кореляційний аналіз виявив наявність значимих додатних та від’ємних зв’язків на рівні 1% та 5% між показниками причин та мотивації омани, її складових із задоволеністю життям. Отримані кореляційні зв’язки підтверджують припущення щодо взаємопов’язаності та взаємовпливі досліджуваних показників омани та задоволеності життям. Визначено групи осіб з високим і низьким рівнем задоволеності життям (за Е. Дінером): група з високим значенням показника загального рівня задоволеності життям, (ВЗЖ, n=12) та група з низьким значенням показника загального рівня задоволеності життям (НЗЖ, n=16), що дало змогу дослідити психологічні особливості прояву обману, мотивації щодо застосування омани у повсякденному житті у будь–яких сферах життєдіяльності та вивчення особливості змістовного наповнення компонентів оманливості у представників юнацького віку.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13499
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kosianova.pdf1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.