Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13478
Title: Development of students' self-educatıon under condıtıons of ınformatızatıon of Educatıon
Other Titles: Розвиток самоосвіти студентів в умовах інформатизації освіти
Authors: Mirzayeva, Aynura Tofik
Keywords: студент
дистанційна освіта
самоосвіта
інформатизація освіти
сучасні технології
student
self-education
informatization of education
modern technology
distance education
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Mirzayeva Aynura Tofik Development of students' self-educatıon under condıtıons of ınformatızatıon of Educatıon / Mirzayeva Aynura Tofik // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2021. – № 4 (137). – С. 52-59.
Abstract: Соціально-економічні і технологічні зміни, що виникають через перехід до інформаційного суспільства, вимагають модернізації існуючої системи освіти і перегляду уваги, що приділяється самоосвіті. Дослідження в цій галузі допомагають уточнити теорію самоосвіти, розвитку особистості, використання інформаційних технологій в освітньому процесі. В умовах інформатизації освіти розвиток самоосвітньої діяльності студентів змінює структуру і зміст навчання, стимулює формування і розвиток здібностей кожної людини, дозволяє людині обирати шлях навчання. Важливо забезпечити інноваційне середовище самонавчання ЗВО, інтеграцію педагогічних і інформаційних технологій, поєднаних з єдиною ідеєю в освітньому процесі, організацію освітнього процесу в інтересах випускників для формування власного розвитку і самореалізації – реалізації потреби. Відповідно до поставленої мети були визначені такі основні завдання дослідження: 1. Визначити ступінь розвитку проблеми і соціально-історичні передумови розвитку самоосвітньої діяльності студентів в умовах інформатизації освіти. 2. Визначити умови педагогічної доцільності використання засобів інформаційних технологій, а також закономірності, що впливають на розвиток самоосвітньої діяльності студентів. 3. Теоретично обґрунтувати мотиваційно-дієвий підхід, що визначає стратегію розвитку самоосвітньої діяльності студентів в умовах інформатизації освіти. 4. Розробити і теоретично обґрунтувати педагогічну концепцію розвитку самоосвітньої діяльності студентів в умовах інформатизації освіти. 5. Розробити модель розвитку самоосвітньої діяльності студентів в умовах інформатизації освіти, виявити приклади і обґрунтувати технологію. 6. Розкрити можливості інноваційного середовища самоосвіти у ЗВО і створити оптимальні умови для розвитку самоосвіти студентів. Інформатизація освіти, не міняючи характеру самоосвітньої діяльності, збагачує освітній процес методологією оптимального використання інформаційних технологій, змінює методи і способи досягнення кінцевої мети і сприяє створенню сприятливих умов для успішного індивідуального розвитку. Розвиток самоосвіти студентів відбувається під впливом спеціально організованого інноваційного середовища самоосвіти, що забезпечує формування необхідних знань і навичок самоосвіти про мотивацію саморозвиток, форми і методи самоосвіти і освіти. У дослідницькій роботі такі питання отримали широке потлумачення. Основна мета дослідження – вивчити роль ІКТ у розвитку самоосвіти студентів. Socio-economic and technological changes arising in connection with the transition to information society require the modernization of the existing education system and the revision of the attention given to self-education. Research in this area helps to clarify the theory of self-education, personal development, the use of information technology in the educational process. In the context of informatization of education, the development of students' self-education activities changes the structure and content of education, stimulates the formation and development of each individual's abilities, allows the individual to choose the path of learning. It is important to ensure the innovative self-learning environment of the university, the integration of pedagogical and information technologies combined with a single idea in the educational process, the organization of the educational process in the interests of graduates to form their own development and self realization needs. In accordance with the set goal, the following main objectives of the study were identified: 1) to determine the degree of problem development and the socio-historical preconditions for the development of students' self-education activities in the context of informatization of education; 2) to determine the conditions of pedagogical expediency of the use of information technology tools, as well as the regularities affecting the development of self-education activities of students; 3) to theoretically substantiate the motivation and activity-driven approach that determines the development strategy of students' self-education activities in the context of informatization of education; 4) to develop and theoretically substantiate the pedagogical concept on the development of students' self-education activities in the context of informatization of education; 5) to develop a model for the development of students' self-education activities in the context of informatization of education, to identify examples and to substantiate the technology; 6) to discover the opportunities of an innovative self-education environment at the university and create optimal conditions for the development of students' self-education. Informatization of education, without changing the nature of self-education activities, enriches the teaching process with the methodology of optimal use of information technology, changes the methods and ways to achieve the ultimate goal and helps to create favorable conditions for successful individual development. The development of students' self-education takes place under the influence of a specially organized innovative self-education environment, which ensures the formation of necessary knowledge and self-education skills related to the self-development motivation, forms and methods of self-education and self-education. In our research work, these issues have been broadly interpreted. The main objective of the study is to examine the role of ICT in the development of self-education of students.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13478
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mirzayeva.pdf270.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.