Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1303
Title: Виникнення та розвиток виховання у світовій цивілізації
Other Titles: Возникновение и развитие воспитания в мировой цивилизации
Emergence and developmeht of education in the world civilization
Authors: Черняк, С. Г.
Черняк, С. Г.
Cherniak, S.
Keywords: виховання
системи виховання
світова цивілізація
воспитание
системы воспитания
мировая цивилизация
education
education systems
world civilization
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Черняк, С. Г. Виникнення та розвиток виховання у світовій цивілізації / С. Г. Черняк // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 4. – С. 39-47.
Abstract: Стаття присвячена проблемі виникнення та розвитку виховання у світовій цивілізації. Автор на засадах ретроспективного логіко-системного аналізу висвітлює вимоги до виховання дітей і молоді первісного суспільства, розвиток виховної діяльності за доби рабовласницького суспільства, аналізує літературні пам’ятки Стародавнього Сходу, розглядає перші школи країн Сходу, Афінську і Спартанську системи виховання, педагогічні ідеї видатних філософів Стародавньої Греції та Риму.Статья посвящена проблеме возникновения и развития воспитания в мировой цивилизации. Автор акцентирует внимание на том, что необходимость воспитания детей и молодѐжи берет свои истоки с первобытного общества. На этапе раннего матриархата воспитание было непосредственно связано с выполнением бытовых обязанностей и ещѐ не выделялось в особенную социальную деятельность. Cущественным фактором становления воспитания как особого вида деятельности стала эволюция материальных связей между людьми первобытного строя. На этапе патриархата воспитание выделялось как особая форма общественной деятельности. В статье проанализированы литературные произведения Древнего Востока, и сделан вывод о том, что семейного воспитания было недостаточно для передачи нужной системы знаний и общественного опыта. Также описаны системы воспитания в первых школах стран Востока: Месопотамии, Египте, Иране, Индии, Китае. Автор констатирует активное развитие воспитательного потенциала периода античности. В Древней Греции наиболее оригинальными системами воспитания были Афинская и Спартанская. Афинская система воспитания оставила след в истории педагогики как предсказательница высокой духовной культуры, формирования гармоничного человека, основными качествами которого были духовное богатство, моральная чистота и физическое совершенство. Также была проанализирована Спартанская система воспитания, в которой приоритетную роль играло физическое воспитание, закалка, формирование силы духа, хитрости, ловкости, дисциплинированности. Помимо этого, рассмотрена система воспитания, а также педагогическое наследие Римской империи. Автор делает вывод, что Римская система воспитания была ярким примером социального воспитания, цель которого состояла в под- готовке общественного деятеля. Кроме того, в статье раскрыты воспитательные идеи Древней Руси.The article deals with the emergence and development of education in the world civilization. The author focuses on the fact that the need for education of children and young people originates from the primitive society. At the stage of the early matriarchy education was associated with the performance of everyday duties and was not allocated as particular social activities. The evolution of material relations between primitive people is considered to be an essential factor of the formation of education as a special kind of activities. At the stage of patriarchy education was considered as a form of social activities. Some literary compositions of Ancient East have been reviewed in the paper. It was concluded that family education was not enough to transfer the necessary system of knowledge and social experience. Besides, the systems of education at first schools of East (Mesopotamia, Egypt, Iran, India, China) have been described. Special attention is paid to the development of education in the ancient world. The most popular educational systems of Ancient Greece were Athenian and Spartan ones. The Athenian educational system is regarded as an ancestor of high spiritual culture, the formation of a harmonious person, whose main qualities were spiritual wealth, moral purity and physical perfection. The Spartan educational system was based on the physical training, hardening, formation of the strength of mind, craft, and discipline. Besides, the educational system and the pedagogical heritage of the Rome Empire have been reviewed in the article. It has been concluded that the Roman educational system was a great example of social education aimed at preparing public characters. In addition, some educational ideas of Ancient Rus have been revealed and described.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1303
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Черняк С. Г..pdf268.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.