Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12768
Title: General description of technology for future marketologist leadership competence formation in the process of interdisciplinary training
Authors: Kazakevych, Olena
Keywords: technology for future marketologist leadership competence formation
pedagogical technology
leadership competence formation
interdisciplinary training
educational process
student-centered approach
interactive technologies
extracurricular activities
internship
research work
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Kazakevych O. General description of technology for future marketologist leadership competence formation in the process of interdisciplinary training / Olena Kazakevych // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2021. – № 3 (136). – С. 29-37.
Abstract: На сучасному історичному етапі Україна цілком усвідомлено, активно й цілеспрямовано рухається в напрямі інтеграції до світової спільноти. У часи стрімких економічних перетворень на шляху до повноцінних ринкових відносин держава потребує висококваліфікованих конкурентоспроможних фахівців нового покоління, здатних працювати як у національній, так і в міжнародній економіці. Тому особливого значення набувають такі якості випускника навчального закладу, як професіоналізм, ініціативність, мобільність, підприємливість, відповідальність, вміння аналізувати ситуацію на внутрішніх та міжнародних ринках, здатність до постійної самоосвіти, успішного опанування інновацій. Це зумовлює посилення вимог до підготовки конкурентоспроможних фахівців у галузі економіки. Підґрунтям для формування цих якостей є лідерська компетентність, яка забезпечує професійне вирішення завдань у будь-якої галузі. Метою дослідження є обґрунтування та розкриття сутності технології формування лідерської компетентності майбутніх маркетологів у процесі міждисциплінарної підготовки. Окреслено методологічні підходи та дидактичні методи, на яких базується технологія. У дослідженні було використано теоретичні методи аналізу, систематизації, класифікації філософських, психологічних та педагогічних підходів до вивчення педагогічної технології, освітньо-професійних програм, нормативних документів. Описано фундаментальний та прикладний компоненти дослідження. Обґрунтовано використання технологій активного навчання, розглянуто форми та методи організації навчання. Також висвітлено форми позааудиторної роботи, науково-дослідної діяльності та виробничої практики студентів-маркетологів, що сприяють формуванню лідерської компетентності. Перспективу дослідження вбачаємо у подальшій реалізації поданої технології. Globalisation and increasing competition have resulted in the increased demand for marketologists without whom today any organisation finds it virtually impossible to operate. However, only a professional with a high level of education, a developed personality, well-informed moral values and an active civil position, who is able to act and think in modern conditions, can compete effectively in the labour market. Leadership should be seen as a necessary component in achieving professional competence, without which full self-realisation of a specialist is not possible. Therefore, the problem of developing leadership competence of future marketologists in the university's educational environment arises. The article highlights the technology aimed at future marketologist leadership competence formation in the process of interdisciplinary training in accordance with the requirements of new standards of higher education for bachelor students majoring in 075 "Marketing" in higher educational establishments. It determines the essence of implementation of student-centered and interdisciplinary approaches as well as the use of interactive learning methods. The purpose of the technology has been determined, methodological approaches and principles of the study have been described. The blocks of technology have been сharacterised which contain the components as follows: targeted, theoretical-methodological, content-organizational and diagnostic-resultative blocks. The stages of implementing the pedagogical technology of future marketologist leadership competence formation into the practice of university education are outlined: orientation-motivational, practical, evaluative-reflexive. Within the mentioned stages, the corresponding forms and methods of organizing the educational process of forming future marketologist leadership competence are presented. The important role of extracurricular activities, internship and research work in formation of future marketologist leadership competence is emphasized, their content and tasks are described.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12768
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kazakevych.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.