Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12765
Title: Професійний розвиток академічних викладачів в сучасній Польщі
Other Titles: Professional development of academic teachers in modern Poland
Authors: Яковенко, Олена Іванівна
Keywords: академічні викладачі
освітній простір
заходи підвищення професійна компетентність
ЗВО Польщі
професійний розвиток
інтеграція
Україна
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Яковенко О. І. Професійний розвиток академічних викладачів в сучасній Польщі / Олена Іванівна Яковенко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2021. – № 3 (136). – С. 7-14.
Abstract: The author notes that Ukraine's desire to integrate into the European educational space necessitates a detailed analysis and systematization of the experience of foreign countries in the professional development of research and pedagogical staff in the system of postgraduate education. The consideration of advanced training and the development of professional competencies of pedagogical and research-pedagogical workers on the experience of neighbouring Poland is actualized. Based on the scientific research of domestic and Polish scientists, the author, taking into account the distribution of professional competencies of academic teachers into four groups: scientific and professional, psychological and pedagogical, managerial and digital, analyses the Polish experience in the development of academic teachers. Theoretically, it states that Polish universities provide their professional staff with a variety of opportunities for professional growth, providing the most effective and favourable conditions for their further professional development. It also notes the importance of developing professional reflection, a creative approach to one's profession, studying and analysing not only one's own pedagogical professional activities, but also one's own educational ones. The author analyses the activities of a number of Higher Educational Establishments on the professional development of academic teachers, these are: the University of Warsaw, Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, Pomeranian University in Slupsk, Social Academy of Sciences. Vivid examples of their activities in the development of academic workers are provided. The author comes to the conclusion that the professional development of academic teachers in Poland today takes place with the help of a variety of tools. It should be noted that the measures taken by the neighbouring country almost coincide with the work to improve the qualifications of research and pedagogical staff in modern Ukraine, however, they are implemented at a higher quality level; teachers are presented with more opportunities to improve their professional activities, Poland attracts more international specialists for the education of its specialists. Programs and grants that contribute to the scientific, research-related and, in general, professional development of education specialists are implemented. In general, in the context of globalization and European integration of educational processes, the exchange of educational experience is necessary to provide high-quality educational services. Автор наголошує, що прагнення України інтегруватися до європейського освітнього простору зумовлює необхідність детального аналізу та систематизації досвіду зарубіжних країн щодо професійного розвитку науково-педагогічних працівників у системі післядипломної освіти. Актуалізує розгляд підвищення кваліфікації та розвиток професійних компетентностей педагогічних та науково-педагогічних працівників на досвіді сусідньої Польщі. Спираючись на наукові дослідження вітчизняних та польських учених, автор з урахуванням розподілу професійних компетентностей академічних викладачів на чотири групи: науково-фахові, психолого-педагогічні, управлінські та цифрові, здійснює аналіз польського досвіду щодо розвитку академічних викладачів. На теоретичному рівні встановлено, що університети Польщі надають своєму професійному складу різноманітні можливості професійного зростання, забезпечуючи найбільш ефективні та сприятливі умови для їхнього подальшого професійного розвитку. Також наголошується на важливості розвитку професійної рефлексії, творчого підходу до своєї професії, вивченні й аналізу не лише своєї педагогічно-професійної, а і власної освітньої діяльності. Авторка аналізує діяльність ряду ЗВО з професійного розвитку академічних викладачів: Варшавський Державний університет, Краківська Академія ім. А.Ф. Моджевського, Поморський університет у Слупську, Соціальніа академія наук. Наводить найяскравіші приклади їх діяльності щодо розвитку академічних працівників. Доходимо висновку про те, що професійний розвиток академічних викладачів у Польщі насьогодні відбувається за допомогою різноманітного інструментарію. Проте заходи, що вживаються сусідньою країною, майже збігаються із роботою за підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників у сучасній Україні, натомість вони реалізуються на більш якісному рівні, педагогам представлено більш широкі можливості для вдосконалення професійної діяльності, Польща залучає для освіти своїх фахівців більше міжнародних програм та грантів, які сприяють науковому, дослідницькому та професійному розвитку фахівців освіти. Вважаємо, що в умовах глобалізації та євроінтеграції освітніх процесів, обмін освітнім досвідом є необхідним для надання більш якісних освітніх послуг.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12765
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yakovenko.pdf288.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.