Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12603
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБорінштейн, Євген Руславович-
dc.contributor.authorBorinshteyn, Yevgen Ruslavovych-
dc.date.accessioned2021-09-27T08:13:42Z-
dc.date.available2021-09-27T08:13:42Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationBorinstein Y. R. Social and philosophical problems of the European enlightenment / Yevgen Ruslavovich Borinstein // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2019. – № 4. – С. 34-42.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12603-
dc.description.abstractУ статті досліджуються соціально-філософськи проблеми європейського Просвітництва. Термін «Просвітництво» був введений у науковий обіг французьким мислителем Франсуа Вольтером у 1784 році і означає поширення справді наукового знання, джерелом якого є людський розум. У європейському Просвітництві на першу роль виходить наукове пізнання, у центрі якого є розум. Необхідно відзначити значне поширення деїзму у XVIII сторіччі, сутність якого полягає у визнанні Бога як першопричини, першотворця, але при цьому деїзм декларує, що Бог не втручається в діяльність ні світу, ні природи. Тому деїзм допускає більш об’єктивне, самостійне існування природи, яка вже розвивається за своїми власними, природними законами, матеріальними за своїм характером, тобто у природі діють фізичні сили, а не сила духу, тим самим зменшується роль релігії в житті чоловіка та суспільства. Розглядається значення принципу механіцизму, що вводить І. Ньютон. Принцип механіцизму розуміється як універсальний принцип буття природи, що володіє нескінченністю і безмежністю, завдяки чому вона набуває статусу Всесвіту. Механіка Ньютона – це зразок теорії, отриманої шляхом дедуктивного висновку. Він протиставляв природничо-наукове знання натурфілософським теоріям і в цих цілях запропонував структуру наукового методу: закони і поняття встановлюються через емпіричну індукцію і служать фундаментом науки. Простежується значення сенсуалізму, що визнає чуттєвість, як властивість людини, єдиним достовірним джерелом пізнання. Особливо це є характерним для англійського Просвітництва, що відображено найбільш яскраво у творчості Джона Локка та його послідовників. Визначається провідна роль раціоналізму у XVIII сторіччі, що орієнтується на розум як головну і основоположну цінність людського буття. Розглядається мислення французьких мислителів того часу, які велику увагу приділяли обґрунтуванню існування об’єктивних законів природи, розуміючи їх, перш за все, як закони механіки і поширюючи ці закони і на людину. Людина, вважали вони, – частина природи, тільки відчуває і мислить. Підтверджується значна роль у розвитку філософського мислення світу англійського Просвітництва, яке, на відміну від Франції, де Просвітництво передувало політичній революції, спочатку проводить революційні зміни, а тільки потім розвиває ідеї Просвітництва. Епоха Просвітництва в Англії характеризується розвитком і поширенням природничих наук, переважанням матеріалістичних тенденцій у філософії, помірною критикою релігії і церкви. Просвітництво представлено такими персоналіями і школами, як спектр ідей Джона Локка, деїзм, спіритуалізм Дж. Берклі, скептицизм Д. Юма, філософія шотландської школи.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectПросвітництвоuk
dc.subjectсуспільний договірuk
dc.subjectрозумuk
dc.subjectраціоналізмuk
dc.subjectдеїзмuk
dc.subjectсенсуалізмuk
dc.subjectмеханіцизмuk
dc.subjectетикаuk
dc.titleSocial and philosophical problems of the European enlightenmentuk
dc.title.alternativeСоціально-філософська проблематика Європейського просвітництваuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Borinstein.pdf262.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.