Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12596
Title: Традиция сосуществования на Кавказе: Махмудия Накшибанди Муджаддидия как течение
Authors: Ниязов, А. С.
Keywords: Кавказ
мюрид
суфізм
тасаввуф
Накшбанді
тарікат
духовність
єдність
традиція
шейх
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Ниязов А. С. Традиция сосуществования на Кавказе: Махмудия Накшибанди Муджаддидия как течение / А. С. Ниязов // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2021. – № 1. – С. 86-97.
Abstract: The social influence of Sufism is great, and the most important of this influence is that it comes from the concept of unity. In the societies in which it spread, the influence of the idea of unity between people, regardless of their beliefs and ethnic elements, without any discrimination, was strong enough. This was based on the fact that religious confessions have always looked for a solution to social problems through the prism of common human destinies, guided by universal values. The moral values that the Sufi concepts created in the regions of their distribution were human-oriented and served the slogan “make a person alive so that humanity can live”. The branch of the Naqshbandiyya Mahmudiya of the Baghdad school widespread in the Caucasus is the irfan movement based on precisely these principles. Thanks to the great Sufi scholar Qutuz-zaman Almali Mahmud Efendi (1809-1876) Ganikh (Alazan) / The Mahmudiya Sufi movement, which spread throughout the valley, gained a wide scope in the region, developed and revived as a cultural environment of Haftaran, although it began with a tradition, originated in Shirvan. First of all, it should be noted that Mahmud Efendi has the highest spiritual status among the spiritual leaders of the brotherhood after Khalidi Baghdadi, and he is referred to as a miraculous saint. It should be especially noted that the path of Irfan Naqshbandiya, which influenced all spheres of life in the north-western region of Azerbaijan, was named the Mahmudiya branch thanks to the efforts of the region's scientists. As a social contribution, this branch of tasawwuf was able to fully reflect the principles of tolerance of Sufism and peaceful social life. The Sufi branch of Mahmudiya Mujaddidiya developed a mosaic of ethnic groups in Azerbaijan in the 19th century on the basis of tolerance and multiculturalism, reflecting the patterns inherent in the region from past years to the present. The Ganikh-Khaftaran Valley, which stretches from the Kakheti Range to the Girdmanchay along the southern foothills of the Caucasus, was a place where such spirituality was revived in its historical past. This has become a factor shaping the historical resources of such spiritual values of the present peoples of the region as peaceful coexistence. Соціальний вплив суфізму великий, і найбільш важливим із цього впливу є те, що він виходить із концепції єдності. У суспільствах, в яких він поширювався, вплив ідеї єдності між людьми, незалежно від їхніх переконань і етнічних елементів без будь-якої дискримінації, був досить сильним. Це випливало з того, що релігійні конфесії завжди шукали вирішення соціальних проблем через призму спільності людських доль, керуючись загальнолюдськими цінностями. Моральні цінності, які створили суфійські концепції в регіонах свого поширення, були орієнтовані на людину і служили гаслу: «Зроби людину живою, щоб людство могло жити». Поширена на Кавказі гілка Накшібандія Махмудія багдадській школи – це рух Ірфана на основі саме зазначених принципів. Завдяки великому суфійському вченому Кутбуз-Заман Алма Махмуду Ефенді (1809–1876) Ганих (Алазан) суфійський рух Махмудія, який поширився по всій долині, набув широкого розмаху в регіоні, розвинувся і відродився як культурне середовище Хафтаран, хоча і починався з традиції, що зародилася в Ширвані. Перш за все слід зазначити, що Махмуд Ефенді має найвищий духовний статус серед духовних лідерів братства після Халиди Багдаді й він згадується як чудотворний святий. Слід особливо відзначити, що шлях Ірфан Накшбанді, що вплинув на всі сфери життя в північно-західному регіоні Азербайджану, завдяки зусиллям учених регіону був названий гілкою Махмудія. Як соціальний внесок ця гілка тасаввуф змогла повністю відобразити принципи терпимості суфізму і миролюбного суспільного життя. Суфійська гілка Махмудія муджаддід розвинула мозаїку етнічних груп в Азербайджані саме в XIX столітті на основі толерантності та мультикультуралізму, відображаючи властиві регіону зразки, починаючи з минулих років і дотепер. Долина Ганіх-Хафтаран, яка простягається від Кахетинського хребта до Гірдманчай уздовж південних передгір’їв Кавказу, була місцем, де у своєму історичному минулому таку духовність було відроджено. Це і стало чинником, що формує історичні ресурси таких духовних цінностей нинішніх народів регіону, як мирне співіснування.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12596
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Niyazov.pdf474.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.