Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12576
Title: Теорія ґендеру як методологія пізнання культури
Other Titles: Gender theory as methotodology of culture interpretation
Authors: Скиба, Елеонора Костянтинівна
Keywords: ґендер
ґендерна теорія
методологія ґендерної теорії
постмодернізм
дихотомія ґендерних відносин
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Скиба Е. К. Теорія ґендеру як методологія пізнання культури / Елеонора Костянтинівна Скиба // Наукове пізнання : методологія та технологія. – 2020. – № 1 (45). – С. 62-68.
Abstract: Актуальність проблеми зумовлена новою філософською парадигмою, де враховувати ба чення сучасної картини світу неможливо без використання ґендерної теорії як інструменту розуміння трансформацій українського та світового суспільства. Мета статті – досліджен ня джерел формування ґендерної теорії як методологічного підходу під час здійснення критич ної ревізії ґендерних відносин. Методи та результати дослідження. У процесі дослідження були використані методи історизму, системного підходу, діалектичної єдності одиничного, особливого і загального, сходження від абстрактного до конкретного та компаративіст ський методи. Результати дослідження дозволили встановити, що філософія постмодерніз му слугувала підґрунтям розбудови теорії ґендеру, як теоретичного обґрунтування історично збумовленої необхідності подолання дихотомії та ієрархії в ґендерних відносинах. Сучасна теорія ґендеру, за всіх теоретичних відмінностей окремих концепцій, передбачає, що відмін ності в поведінці і сприйнятті чоловіків і жінок визначаються соціалізованими механізмами, вихованням і поширенням у кожній культурі уявлень, стереотипів про сутність чоловічого і жіночого. Описуючи ґендер як феномен, що «створений» суспільством, і феномен, що «ство рює» суспільство, стаття аналізує роботи філософі постмодернізму, дослідження яких надали можливість порушити питання штучного сформованого ієрархічного порядку ґендер них відносин. Використання герменевтики як філософії розуміння дозволило дійти висновку, що зміст ґендеру створений тією мірою, у якій він утворений і конституйований культурою й історичною ситуацією. У статті доводиться, що ґендерні дослідження і постмодерністська теорія, які спочатку акцентувалися на різних завданнях, завдяки розширенню через зіткнення і взаємодію розробили нові концепти філософської критики. У процесі розвитку на академіч ному ґрунті останньої третини XX століття ґендерна теорія не відокремлена від постмодер нізму, точніше, постмодернізм і ґендерна постмодерністська теорія розглядаються вченими як дві найбільш важливі культурно-політичні течії останніх десятиліть. І хоча на сучасному етапі між ними є певні розбіжності, є багато підстав для аналізу відносин та взаємовпливу між ними. Як відомо, феміністів і постмодерністів об’єднує глибоке критичне ставлення до розуміння «суб’єкта» й «іншого» у традиційній філософії. The urgency of the problem is due to a new philosophical paradigm, where it is impossible to take into account the vision of the modern picture of the world without the use of gender theory as a tool for understanding the transformations of Ukrainian and world societies. The aim of the article is to study the sources of gender theory as a methodological approach in the critical revision of gender relations. In the course of the research the methods of historicism, system approach, dialectical unity of singular, special and general, ascent from abstract to concrete and comparative methods were used. The results of the study allowed us to establish that the philosophy of postmodernism served as a basis for the development of gender theory as a theoretical justification for the historically determined need to overcome the dichotomy and hierarchy in gender relations. Modern theory of gender, with all the theoretical differences of individual concepts, assumes that differences in behavior and perception of men and women are determined by socialized mechanisms, education and dissemination in each culture of ideas, stereotypes about the essence of male and female. Describing gender as a phenomenon that is “created” by society and a phenomenon that “creates” society, the article analyzes the work of philosophers of postmodernism, whose research has provided an opportunity to raise the issue of artificial hierarchical order of gender relations. The use of hermeneutics as a philosophy of understanding led to the conclusion that the content of gender is created to the extent that it is formed and constituted by culture and historical situation. The article argues that both gender research and postmodern theory, initially focusing on different tasks, expanding through collision and interaction, developed new concepts of philosophical criticism. Developing on the academic basis of the last third of the XX century, gender theory is not separated from postmodernism, more precisely, postmodernism and gender postmodern theory are considered to be two the most important cultural and political trends of recent decades. And although at the present stage there are some differences between them, there are many grounds for analyzing the relationship and interaction between them. Feminists and postmodernists are known to be deeply critical of the understanding of “subject” and “other” in traditional philosophy.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12576
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Skiba.pdf295.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.