Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12555
Title: Теоретичні та методологічні обгрунтування дослідження адаптаційної трансформації психологічного захисту особистості студента
Other Titles: Theoretical and methodological justification of the study of nnhe adaptive transformation of the psychological pprotection of the students persinality
Authors: Савенкова, Ірина Іванівна
Savenkova, Irina Ivanіvna
Міссюк, Ю. Д.
Keywords: студент
психологічний захист
адаптаційна трансформація
student
psychological protection
adaptive transformation
Issue Date: 2021
Publisher: Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського
Citation: Савенкова І. І. Теоретичні та методологічні обгрунтування дослідження адаптаційної трансформації психологічного захисту особистості студента / І. І. Савенкова, Ю. Д. Міссюк // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. - 2021.- № 2 (21) лютий. - С. 42-47.
Abstract: Наведений опис теоретичного аналізу проблеми психологічного захисту та його особливос- тей, представлене уявлення про стратегії адаптаційної поведінки особистості; описані психодіагностичні методики (тест «Індекс життєвого стилю» Р. Плутчика – Г. Келермага; методика «Індикатор стратегій по- долання стресу» Д. Амірхана в адаптації Н. О. Сироти і В. М. Ялтонського; багатофакторний особистісний опи- тувальник «Адаптивність» А. Г. Маклакова в адаптації С. В. Чермяніна, тест смислово-життєвих орієнтацій Д. О. Леонтьєва, методика визначення стильових особливостей саморегуляції поведінки В. І. Моросанової і Є. М. Коноз) використанні в досліджені особливостей психологічного захисту особистості та трансформацій- ної адаптації. Психологічний захист і розвиток особистості пов’язані між собою, даючи змогу особистості адаптуватись в складних життєвих умовах. The problem of the relationships of mechanisms of psychological protection with the process of adaptation of students is considered to the educational environment in the university in this article. It is justified the feasibility of the study student period, that places higher demands to the psychological protection of the individual. The description of the theoretical justification of the problem of psychological protection and its features is given on the analysis of the scientific literature. It is presented the picture of the strategies of adaptive behavior of the person. The psychodiagnostic techniques are described such as ( test "Lifestyle Index" К. R. Plutchik – G. Kelermag, the methodology "The indicator of strategies to overcome stress" of D. R. Amirkhan in the adaptation of N.O. Syroty and V.M. Yalta, the multifactor personal questionnaire "The adaptability" of A. G. Maklakova in the adaptation of S. V. Chermyanin, the test of semantic and real orientations of D. O. Leontiev, the methodology of determining the stylistic features of self-regulation of behavior by V. I. Morosanova and E. M. Konoz). All they are used in the research of the features of psychological protection of personality and transformational adaptation. It is given the data of empirical research of features of formation of strategies of adaptive behavior in the course of psychological protection of the personality of the student. The psychological protection and personality development are related with each other, allowing the individual to adapt to difficult living conditions
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12555
Appears in Collections:Кафедра психіатрії, медичної та спеціальної психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Savenkova Irina Ivanіvna 2021.pdf464.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.