Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12541
Title: Ґенеза та розвиток ліберальної християнської теології XIX століття
Authors: Данканіч, Артем Сергійович
Keywords: віра
одкровення
релігія
природна теологія
діалектика
критика
ліберально-протестантська теологія 19 століття
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Данканіч А. С. Ґенеза та розвиток ліберальної християнської теології XIX століття / Артем Сергійович Данканіч // Наукове пізнання : методологія та технологія. – 2020. – № 2 (46). – С. 31-37.
Abstract: У статті подається огляд ліберальної протестантської теології XIX століття. Актуаль ність дослідження полягає в тому, що розкриває концептуальні засади християнського лібе ралізму та його подальшу еволюцію. Саме ліберальна теологія проголосила курс на переосмис лення християнської теологічної і герменевтичної традиції з історико-критичних позицій та визначила етико-соціальний вектор буття християнства в суспільстві XIX та XX століть. Метою представленого дослідження є аналіз світоглядних та теологічних засад ліберальної християнської теології XIX століття в контексті її історичного розвитку. Методологія, що використовується у дослідженні, репрезентована історико-аналітичним, компаративним і герменевтичним методами. Для правильного розуміння методології ліберальної теології вар то звернути увагу на контексти її становлення та подальшу еволюцію. Саме тому важли во якомога чіткіше простежити основні принципи протестантського лібералізму XIX сто ліття. В статті це здійснюється насамперед шляхом аналізу праць Фрідріха Шлейєрмахера (“Reden Über die Religion” 1799, “Der christliche Glaube nach den Grundsäzen der evangelischen Kirche im Zusammenhange dargestellt” 1821), Альбрехта Річля (“Die christliche Lehre von der Rechtfertigung Versöhnung” 1870–1874), Адольфа фон Гарнака (“Wesen des Christentums. Sechzehn Vorlesungen vor Studierenden aller Facultäten im Wintersemester 1899/1900 an der Universität Berlin” 1900, “Lehrbuch der Dogmengeschichte” 1886–1890) та їх коментаторів. Результати дослідження показують, що у всіх відношеннях ліберальна теологія була спробою примирити християнство з Просвітництвом та його культурними, філософськими і наукови ми новаціями. Ліберальні християнські мислителі зазнали впливу нових культурних викликів, включаючи промислову революцію, досягнення природничих наук, виникнення біблійної кри тики та нових рухів у філософії і науці. Згідно з ліберальною теологією релігія є антропо логічною та етичною реальністю. З цієї причини ліберальні теологи відійшли від класичної ортодоксальної теології та біблійної екзегетичної традиції, уникаючи, на їх погляд, надмір них метафізичних спекуляцій. Домінантна засада ліберальної теології XIX століття, а саме пристосування християнства до нових соціально-культурних змін і умов та адаптація його теології до інтелектуальної атмосфери епохи, стала визначальним теоретико-світоглядним принципом ліберального крила християнства. In this paper an overview of liberal protestant theology of the 19-th century is provided. In order to properly understand methodology of liberal theology, we pay attention to the historical context of its formation and evolution. Therefore, we attempt to trace, as clearly as we can, the fundamental principles of protestant liberalism of the 19th century. This is expressed primarily through the study of the works of Friedrich Schleiermacher (“Reden Über die Religion 1799“, „Der christliche Glaube nach den Grundsäzen der evangelischen Kirche im Zusammenhange dargestellt 1821“), Albrecht Richl („Die christliche Lehre von der Rechtfertigung und Versöhnung“ 1870–1874), Adolf von Harnack („Wesen des Christentums. Sechzehn Vorlesungen vor Studierenden aller Facultäten im Wintersemester 1899/1900 an der Universität Berlin“ 1900, „Lehrbuch der Dogmengeschichte“ 1886–1890) and their commentators. Beginning in XIX century, Christian liberalism was actively inspired by modern science and rationalism. German theologians Friedrich Schleiermacher, Albrecht Ritschl and Adolf von Harnack laid down the brand new worldview foundation of liberalism: adaptation of Christianity to secular culture, including its values, philosophy, trends etc. In all respects, liberal theology of the XIX century was an attempt to reconcile Christianity with the Enlightenment and its cultural, philosophical and scientific trends. Liberal Christian thinkers have been influenced by new cultural challenges, including the industrial revolution, achievements of natural sciences, raise of biblical criticism, new movements in philosophy and science. According to liberal theology, religion, is an anthropological and ethical reality. For this reason, liberal theologians drifted away from classical orthodox theology and biblical tradition of interpretation, avoiding metaphysical speculations.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12541
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dankanich Artem.pdf312.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.