Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТор, Катерина Анатоліївна-
dc.contributor.authorTor, Kateryna Anatoliivna-
dc.date.accessioned2021-09-01T08:21:03Z-
dc.date.available2021-09-01T08:21:03Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationТор К. А. Психологічні особливості розвитку творчих здібностей у студентів хореографічної спеціальності : автореф. дис. … канд. псих. наук : 19.00.07 / К. А. Тор. – Одеса, 2021. – 20 с.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12155-
dc.description.abstractДисертацію присвячено вивченню психологічних особливостей розвитку творчих здібностей студентів хореографічної спеціальності. Вивчено роль творчих здібностей у розвитку хореографічних здібностей особистості. Теоретично доведено, що хореографічна імпровізація є вищим рівнем прояву творчих здібностей в хореографічній діяльності. Розкрито провідні базові компоненти, які входять до хореографічних здібностей та забезпечують успішність їх виявлення та формування: анатомо-фізіологічний, мотиваційно-особистісний та інтелектуально-творчий компонент, як найважливіший в структурі, особливо для сучасного мистецтва. Окреслено роль та місце в означеній структурі інтелектуально-творчого компонента. Системоутворювальними в інтелектуально-творчому компоненті є різні види мислення, насамперед, творче та візуальне. В результаті емпіричного дослідження було встановлено особливості розвитку структурних компонентів хореографічних здібностей у студентів 1-5 курсів хореографічних спеціальностей. Зокрема, у студентів 1-2 курсів переважає показник технічності (виконавська майстерність), після 3 курсу – вищі показники розвитку хореографічної креативності. В цілому, з 1 по 5 курс підвищується рівень розвитку структурних компонентів хореографічних здібностей. Встановлені особливості розвитку хореографічної креативності та її показників у студентів хореографічних спеціальностей 1-5 курсів. Перше місце серед показників зайняла креативність, друге – хореографічна оригінальність, третє – виразність образу або семантична гнучкість. The dissertation is devoted to the study of psychological features of the development of creative abilities of students of choreographic specialty. The role of creative abilities in the development of choreographic abilities of a person is studied. It is theoretically proved that choreographic improvisation is the highest level of manifestation of creative abilities in choreographic activity. The leading basic components that are part of choreographic abilities and ensure the success of their detection and formation are revealed: anatomical-physiological, motivational-personal and intellectual-creative component, as the most important in the structure, especially for contemporary art. The role and place in the specified structure of the intellectual and creative component are outlined. System-forming in the intellectual-creative component are different types of thinking, first of all, creative and visual. As a result of empirical research, the peculiarities of the development of structural components of choreographic abilities in students of 1-5 courses of choreographic specialties were established. In particular, the students of 1-2 courses are dominated by the indicator of technicality (performing skills), after the 3rd year - the highest indicators of development of choreographic creativity. In general, from 1 to 5 years the level of development of structural components of choreographic abilities increases. Features of development of choreographic creativity and its indicators at students of choreographic specialties of 1-5 courses are established. The first place among the indicators was taken by creativity, the second - choreographic originality, the third - expressiveness of the image or semantic flexibility.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectтворче мисленняuk
dc.subjectхореографічні здібностіuk
dc.subjectхореографиuk
dc.subjectхореографічна креативністьuk
dc.subjectімпровізаціяuk
dc.subjectтворчий тренінгuk
dc.subjectcreative thinkinguk
dc.subjectchoreographic abilitiesuk
dc.subjectchoreographersuk
dc.subjectchoreographic creativityuk
dc.subjectimprovisationuk
dc.subjectcreative traininguk
dc.titleПсихологічні особливості розвитку творчих здібностей у студентів хореографічної спеціальностіuk
dc.title.alternativePsychological features of the development of creative abilities among students of the choreographic specialtyuk
dc.typeThesisuk
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
30 шт.aref Тор К.А_в печать_.pdf336.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.